Tavoitteet ja OPS

Tavoitteet ja OPS

Yhteiskuntaoppi

Esimerkkejä yhteiskuntaopin tavoitteiden (OPS 2016) toteutumisesta Yrityskylä Yläkoulun oppimiskokonaisuudessa. Esimerkeissä mainitut tehtävät ovat oppituntikohtaisia. Esimerkiksi tehtävä 1.4 tarkoittaa ensimmäisen oppitunnin neljättä tehtävää.

Oppilaita kannustetaan pohtimaan ympäröivää yhteiskuntaa ja sen merkitystä työelämälle. Tavoite toteutuu läpileikkaavasti oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.1., 2.8., 3.3., 4.1., 4.3. & 4.4.

Oppilaita ohjataan tarkastelemaan sekä kehittämään eettistä arviointikykyään vastuullisuuden näkökulmista. Tavoite toteutuu läpileikkaavasti oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 4.4., 4.5., 4.7. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan tutustumaan talouteen liittyviin ilmiöihin sekä talouden toimintaan. Tavoite korostuu oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.3., 3.5., 4.1. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita rohkaistaan kehittymään yritteliäiksi ja vastuullisiksi talouden toimijoiksi. Lisäksi oppilaat tutustuvat yrittäjyyteen, pohtivat työn eri muotoja sekä pohtivat näiden roolia tulevaisuudessa. Tavoite korostuu oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.1., 2.9., 4.3., 4.4., 4.5., 4.7. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan pohtimaan työn moninaisuutta. Tavoite toteutuu läpileikkaavasti oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.1. & 4.3.

Oppilaita kannustetaan aktiivisuuteen ja aloitteellisuuteen. Tavoite toteutuu läpileikkaavasti oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.9., 3.2., 3.5., 4.2., 4.5. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan talouden perusteiden ymmärtämiseen sekä vastuullisuusnäkökulmien huomioimiseen osana talousaiheita. Oppilaita ohjataan tutustumaan markkinatalouteen sekä vastuulliseen liiketoimintaan. Tavoite korostuu oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.3., 3.5., 4.1., 4.4., 4.5., sekä pelitilanteessa.

Oppilaita tuetaan ottamaan kantaa sekä esittämään omia näkökulmiaan. Tavoite toteutuu läpileikkaavasti oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.2., 3.5., 4.2., 4.5., 5.3., 5.4. sekä pelitilanteessa.