Tavoitteet ja OPS

Tavoitteet ja OPS

Oppilaanohjaus

Esimerkkejä oppilaanohjauksen tavoitteiden (OPS 2016) toteutumisesta Yrityskylä Yläkoulun oppimiskokonaisuudessa. Esimerkeissä mainitut tehtävät ovat oppituntikohtaisia. Esimerkiksi tehtävä 1.4 tarkoittaa ensimmäisen oppitunnin neljättä tehtävää.

Oppilaiden valmiuksia toimia erilaisissa ryhmissä tuetaan. Lisäksi oppilaita ohjataan vastuunkantoon heidän omista valinnoistaan. Tavoite toteutuu läpileikkaavasti oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.2., 3.5., 4.2., 4.5. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan sekä ohjataan kehittämään oppimaan oppimisen taitojaan. Tavoite toteutuu läpileikkaavasti oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.4., 1.6., 2.5., 3.6., 4.6., 5.6., 6.1. sekä pelitilanteessa.

Oppimiskokonaisuuden aikana oppilaita kannustetaan elinikäiseen oppimiseen. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksiaan sekä mielenkiinnon kohteitaan. Tavoite korostuu oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.4., 1.5., 1.7., 1.10., 2.2., 2.4., 2.6., 2.7. sekä pelitilanteessa.

Oppilaiden itsetuntemusta vahvistetaan sekä heitä kannustetaan pohtimaan omia valintojaan. Tavoite korostuu oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.4., 1.7., 2.4., 2.6., 3.2., 4.2., 6.1. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan tavoitteenasettelussa sekä kannustetaan itsearvioinnin keinoin arvioimaan tavoitteiden toteutumista. Tavoite korostuu oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.6., 2.4., 2.5., 3.6., 4.6., 5.6., ja 6.1.

Oppilaille havainnollistetaan työn merkitystä sekä toisaalta työelämässä tarvittavia tietoja sekä taitoja. Tavoite korostuu oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.8., 1.9., 2.1., 2.2., 2.7., 2.8., 2.9., 3.2., 3.3., 3.4., 3.5., 3.9., 4.1., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5., 4.8., 5.2., 5.3., 5.4. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan pohtimaan erilaisilla toimialoilla ja tehtävissä vaadittavaa osaamista sekä taitoja. Lisäksi oppilaita kannustetaan pohtimaan omia vahvuuksia sekä mielenkiinnon kohteita suhteessa eri aloihin ja tehtäviin. Tavoite korostuu oppimiskokonaisuudessa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.8., 1.9., 2.2., 3.2., 4.2., 6.1. sekä pelitilanteessa.