Tavoitteet ja OPS

Tavoitteet ja OPS

Laaja-alainen osaaminen

Esimerkkejä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden (OPS 2016) toteutumisesta Yrityskylä Yläkoulun oppimiskokonaisuudessa. Esimerkeissä mainitut tehtävät ovat oppituntikohtaisia. Esimerkiksi tehtävä 1.4 tarkoittaa ensimmäisen oppitunnin neljättä tehtävää.

Oppilaita tuetaan sekä ohjataan tavoitteiden asettelussa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.6, 2.4., 2.5., 3.6., 4.6., 5.6. & 6.1. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan rakentamaan omia havaintoja sekä näkökulmia esitetyn tiedon pohjalta ja esittämään näitä muille.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.8., 3.3., 3.4., 3.5., 3.6., 3.8., 4.3., 4.4., 4.5., 4.8., 5.3., 6.1. sekä pelitilanteessa.

Oppiainerajat ylittävän toiminnallisen työskentelyn avulla oppilaita haastetaan ajattelemaan ilmiöiden vaikutuksia koulun ulkopuoleisessa mittakaavassa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.9., 2.1., 3.3., 3.4., 3.10., 4.1., 4.3., 4.4., 4.8. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan sekä ohjataan pohtimaan omia työelämäodotuksiaan, kiinnostuksen kohteitaan sekä urapohdintoja.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.5., 1.8., 1.9., 2.2., 2.3., 2.4., 2.7. & 6.1.

Oppilaat harjoittelevat oman mielipinteensä ilmaisemista toiminnallisesti.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.2., 3.5., 4.2., 4.5 & 5.3. sekä pelitilanteessa.

Oppilaat tutustuvat yhdenvertaisuuteen osana työelämää.

  • Esimerkiksi tehtävässä 2.8. sekä pelitilanteessa.

Oppilaat tutustuvat työhyvinvointiin sekä hyvinvoinnin merkitykseen osana työelämää.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.3., 3.4. & 4.5. sekä pelitilanteessa.

Oppilaat harjaantuvat teknologian vastuullisessa ja vaikuttavassa hyötykäytössä.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.8., 3.10. sekä pelitilanteessa.

Oppilaat tutustuvat aiheeseen liittyviin megatrendeihin, kuten esimerkiksi digitalisaatioon.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.1., 4.1., & 4.3. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan pohtivaan ympäröivää yhteiskuntaa ympäristövastuullisuuden näkökulmasta.

  • Esimerkiksi tehtävissä 4.4., 4.5. & 4.7. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan pohtimaan erilaista markkinointia ja mainosviestintää sekä näiden yhteyksiä vastuullisuuteen.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.4., 3.7., 5.3. & 5.4. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan kestävän elämäntavan mukaisiin valintoihin sekä toimintatapoihin työelämän ja liiketoiminnan näkökulmista.

  • Esimerkiksi tehtävissä 4.1., 4.3., 4.4., 4.5. & 4.7. sekä pelitilanteessa.

Oppilaiden monilukutaitoa kehitetään erilaisen informaation, kuten tekstien, kuvien ja videoiden yhdistelminä.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.1., 2.2., 3.3., 4.7., 4.8., 5.2. & 5.3. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan esittämään sekä tuottamaan omaa tekstitietoa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.5., 4.5. & 5.3. sekä pelitilanteessa.

Oppilaat harjaantuvat työelämään ja talouteen liittyvässä sanastossa yhteistoiminnallisin harjoittein.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.3., 3.4., 3.5., 4.3., 4.4., 4.5., 5.2., 5.3., 5.4. & 6.1. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan tieto- ja viestintäteknologian oma-aloitteeseen hyödyntämiseen osana oppimista sekä sen vaatimaa tiedonhakua.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.8., 2.7. & 3.9. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan käyttämään sekä arvioimaan ulkoisia tiedonhakupalveluita osana oppimista.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.8., 2.7. & 3.9. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan pohtimaan tietoyhteiskunnan tuomia haasteita sekä tietoturvan merkitystä niin yksilön kuin yhteisöjen näkökulmasta.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.1., 3.3., 4.5. & 4.8. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan pohtimaan työn, yrittäjyyden ja yritysten merkitystä yhteiskunnassa.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.1., 2.1., 2.2., 3.3., 3.4. & 3.5. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan reflektoimaan omia vahvuuksiaan.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.4., 1.7., 1.9., 2.2. & 6.1. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan pohtimaan sekä haastamaan omia työelämäodotuksiaan.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.5., 1.8., 1.9., 2.2., 2.3., 2.4., 2.7., 3.9. & 6.1. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan tutustumaan eri toimialoihin, niillä esiintyviin yrityksiin ja ammatteihin.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.5., 1.8., 1.9., 2.2., 2.3., 2.7., 3.5., 4.5., 4.9., 5.3. & 5.7. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan pohtimaan työelämässä tarvittavia yhteistyö-, kieli- ja vuorovaikutustaitoja.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.8., 3.2., 4.2., 5.3., 5.4. & 6.1. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan tutkimaan työn eri muotoja.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.8., 1.9., 2.1. & 4.9.

Oppilaita ohjataan tutkimaan työelämää, sen muutosta sekä siihen vaikuttavia megatrendejä.

  • Esimerkiksi tehtävissä 1.9., 2.1., 2.2., 2.7., 2.8., 3.5., 4.1., 4.3., 4.4., 4.5. & 4.8.

Oppilaita kannustetaan toiminnallisin keinoin oma-aloitteellisuuteen, omiin johtopäätöksin, ongelmanratkaisuun, riskinottoon sekä toiminnan ennakoimiseen ja näistä syntyneiden onnistumisten ja epäonnistumisen kohtaamiseen.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.5., 4.5., 5.3. & 5.4. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan toiminnallisin keinoin yrittäjämaisen toimintatavan omaksumiseen.

  • Esimerkiksi tehtävissä 3.5., 4.5., 5.3. & 5.4. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita kannustetaan pohtimaan oman toimintansa vaikutuksia ympäröiville yhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.1., 4.3., 4.4., 4.5., 4.7. & 4.8. sekä pelitilanteessa.

Oppilaita ohjataan pohtimaan kestävää tulevaisuutta sekä sen edellyttämiä tietoja ja taitoja.

  • Esimerkiksi tehtävissä 2.1., 4.3., 4.4., 4.5., 4.7. & 4.8. sekä pelitilanteessa.