Ohjeita ja vinkkejä

Ohjeita ja vinkkejä

Oppimateriaalin sanasto

Oppimateriaalin sanastosta löydät oppimiskokonaisuuden avainkäsitteet ja -termit.

Aineettomiin oikeuksiin kuuluvat teollisuusoikeudet sekä tekijänoikeus. Esimerkkejä aineettomista oikeuksista ovat yrityksen brändin tunnusmerkit ja yrityksen tekemät keksinnöt. Aineettomista oikeuksista käytetään myös termiä immateriaalioikeus.

Brändi on esimerkiksi tietystä tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä heräävä mielikuva. Brändin avulla voidaan esimerkiksi puhutella tuotteen tai palvelun kohderyhmää. Brändiä voidaan luoda markkinoinnin avulla.

Demografisilla muutoksilla tarkoitetaan väestöön liittyviä muutoksia, kuten työikäisen väestön ikääntymistä, monimuotoistumista sekä väestön keskittymistä kaupunkeihin.

Digitalisaatiolla tarkoitetaan muutosta, jonka myötä digitaaliset ratkaisut ovat tulleet osaksi työtämme ja vapaa-aikaamme. Yksinkertaisimmillaan digitalisaatio näyttäytyy erilaisten toimintojen ja palveluiden sähköistymisenä. Digitalisaatio on yksi megatrendeistä ja siihen tutustutaan tarkemmin oppitunnilla 4.

Ekologisella kestävyydellä tarkoitetaan luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien toiminnan säilyttämistä sekä luonnonvarojen kestävää käyttöä. Ekologinen kestävyys on osa kestävää kehitystä.

Ekologisella kriisillä tarkoitetaan maapalloa uhkaavaa ympäristön ja luonnontilan heikkenemistä. Kriisiin liittyy monia osa-alueita, kuten ilmastonmuutos, luontokato ja maaperän saastuminen. Ekologiseen kriisiin tutustutaan tarkemmin neljännellä oppitunnilla.

Kate tarkoitta sitä osaa myyntihinnasta, joka jää yritykselle voitoksi. Mitä enemmän tuotteessa tai palvelussa on katetta, sitä enemmän yritys saa sen myymisestä voittoa.

Kiertotaloudella tarkoitetaan talouden mallia, jossa tuotteiden ja palveluiden sekä niiden valmistukseen käytettävien materiaalien elinkaari pyritään pitämään mahdollisimman pitkänä. Kiertotaloudelle ominaista on tuotteiden ja palveluiden jakaminen ja resurssitehokkuus. Kiertotalouteen ja sen liiketoimintamalleihin tutustutaan tarkemmin neljännen oppitunnin ensimmäisessä lisätehtävässä.

Asia, joka voi erottaa yrityksen kilpailijoistaan markkinoilla. Esimerkiksi osaava henkilöstö sekä laadukkaat tuotteet ja palvelut voivat olla kilpailutekijöitä.

Liiketoiminnalla tarkoitetaan taloudellista toimintaa, jonka tavoitteena on tuottaa voittoa tai ylläpitää yrityksen tai muun tahon toimintaa. Yleensä liiketoiminta tehdään tuottamalla sekä myymällä palveluita tai tuotteita.

Liiketuloksella tarkoitetaan yrityksen liiketoiminnan tulosta ennen mahdollisten lainojen korkokulujen ja verojen vähentämistä. Liiketulos eroaa liikevaihdosta siten, että liikevaihdosta ei ole vielä vähennetty ostoja, henkilöstökuluja tai liiketoiminnan muita kuluja, kun taas liiketuloksesta ne on vähennetty.

Liikevaihto kertoo, millaisella summalla yritys on myynyt tuotteita tai palveluitaan. Liikevaihdosta ei olla vähennetty liiketoiminnan kuluja eikä se näin kerro suoraan, onko yrityksen toiminta voitollista vai tappiollista.

Markkinataloudella tarkoitetaan talousjärjestelmää, joka toimii kysynnän ja tarjonnan periaatteella. Yritykset vastaavat erilaisiin tarpeisiin eli kysyntään tuottaen tuotteita ja palveluita eli hyödykkeitä. Markkinatalouteen tutustutaan tarkemmin neljännellä oppitunnilla.

Markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla yritys pyrkii edistämään tuotteiden ja palveluidensa myyntiä, löytämään uusia asiakkaita ja edistämään yrityksen tunnettuutta. Markkinointiin tutustutaan tarkemmin kolmannella oppitunnilla.

Megatrendit ovat useista eri ilmiöistä koostuvia yleisiä kehityssuuntia tai laajoja muutoksen kaaria. Megatrendit tapahtuvat yleensä globaalisti eli maailmanlaajuisesti. Megatrendit eivät ole yllättäviä muutoksia, vaan asioita, jotka luultavammin voivat tapahtua tänään, huomenna tai kauempana tulevaisuudessa. Esimerkiksi digitalisaatio on megatrendi. Megatrendeihin tutustutaan tarkemmin neljännellä oppitunnilla.

Tapaaminen, jossa yritys yrittää vakuuttaa asiakkaan ja myydä hänelle tuotteita tai palveluita. Myyntineuvottelussa asiakas voi esittää kysymyksiä tuotteesta tai palveluista. Myyntineuvottelussa asiakas voi esittää vastatarjouksen, mikäli tuote tai palvelu ei vakuuta asiakasta tai asiakas haluaa esimerkiksi neuvotella tuotteen hinnasta.

Myyntipuhe eli pitch on tiivis esittely yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista. Myyntipuheen tavoitteena on saada asiakas innostumaan ja hankkimaan yrityksen tuotteita tai palveluita. Myyntipuheeseen tutustutaan tarkemmin kolmannen oppitunnin ensimmäisessä lisätehtävässä.

Rahoituksella tarkoitetaan varojen eli pääoman hankkimista jotain varten. Yritys voi hankkia rahoitusta esimerkiksi lainan avulla. Tällöin puhutaan vieraasta pääomasta. Yrityskylässä voitte tarvittaessa hakea yrityksellenne rahoitusta pankista.

Sosiaalisella vastuulla tarkoitetaan sitä, että yritys ottaa toiminnassaan huomioon sen, miten sen toiminta vaikuttaa eri ihmisiin, kuten omaan henkilöstöön, asiakkaisiin, alihankkijoihin tai paikallisiin asukkaisiin. Yritys toimii oikeudenmukaisesti, kunnioittaa ihmisoikeuksia ja huolehtii työntekijöidensä työoloista. Sosiaaliseen vastuuseen kuuluu myös ihmisten yhdenvertainen kohtelu. Yhdenvertaisuus tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta esimerkiksi sukupuolesta, iästä tai mahdollisesta vammasta. Tämän tulee näkyä myös töissä ja rekrytoinneissa. Sosiaalisesti vastuullinen työnantaja myös selvittää, mitä yhteistyökumppanit odottavat yrityksen toiminnalta.

Syrjintää on esimerkiksi työntekijän eriarvoistaminen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, perhesuhteiden, poliittisen tai ammattiyhdistykseen liittyvän toiminnan, seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen, terveydentilan tai vammaisuuden, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen tai muun henkilökohtaisen syyn perusteella. Syrjintään, yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon työelämässä tutustutaan tarkemmin toisen oppitunnin ensimmäisessä kotitehtävässä.

Taloudellisesti vastuullinen yritys pitää huolta omasta kannattavuudestaan eli siitä, että yritys pärjää taloudellisesti. Yritys arvioi toimintaansa liittyviä riskejä, maksaa työntekijöillensä kunnollista palkkaa ja maksaa yhteiskunnalle veroja. Yritys huolehtii lakisääteisistä velvoitteistaan ja raportoi toiminnastaan asianmukaisesti eli pitää hyvää hallintoa. Taloudelliseen vastuullisuuteen kuuluu myös yrityksen aineettomista oikeuksista, kuten tavaramerkeistä huolehtiminen.

Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa tuotteen tai palvelun muista vastaavista. Tavaramerkin omistaminen auttaa erottautumaan muista, ehkäisee tuoteväärennöksiä ja luo uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle.

Tiimipalaverit ovat lyhyitä kokouksia. Tiimipalaverissa saatetaan esimerkiksi käydä läpi päivän tehtäviä ja suunnitella tulevaa.

Toimiala kuvaa sitä alaa, jolla yritys tai henkilö toimii. Esimerkiksi kalastajana toimiva yrittäjä toimii kalatalouden alalla ja myyjänä työskentelevä henkilö yrityksessä vähittäiskaupan toimialalla. Toimialoja useita kymmeniä ja niihin tutustutaan tarkemmin ensimmäisellä oppitunnilla.

Tulevaisuusajattelu on käsite, joka tarkoittaa tapaa toimia sekä ajatella. Keskeinen näkökulma on, että tulevaisuus ei tapahdu, se tehdään. Toisaalta tulevaisuusajatteluun liittyy joukko valmiuksia ja taitoja, jotka auttavat jäsentämään tulevaisuutta. Nämä taidot ja valmiudet auttavat tekemään päätöksiä ja suunnittelemaan toimintaamme.

Työelämäodotuksilla tarkoitetaan yksilön odotuksia työelämästä. Työelämäodotukset ovat kaikilla meillä hyvin erilaisia ja niihin vaikuttavat esimerkiksi arvomme ja maailmankatsomuksemme. Työelämäodotuksiin tutustutaan tarkemmin toisella oppitunnilla.

Työnantajakuvalla tarkoitetaan sitä, millaisen kuvan yritys tai muu työllistävä taho antaa itsestään. Työnantajakuvaan voivat vaikuttaa positiivisesti esimerkiksi kattavat työsuhde-edut ja negatiivisesti esimerkiksi työpaikalla tapahtuneet tapaturmat.

Vahvuudet ovat tunnistettuja piirteitä, jotka tulevat esille ihmisten toiminnassa. Vahvuudet näkyvät käyttäytymisessä, tunteissa ja ajatuksissa. Vahvuudet voivat tulla esiin hyvin erilaisissa tilanteissa, ja vaikka ne ovat suhteellisen pysyviä, muuttuvat ne myös elämän mittaan. Vahvuuksia on useita kymmeniä ja niihin tutustutaan tarkemmin ensimmäisellä oppitunnilla.

Vastuullisuuslinjaukset kertovat, miten yritys tai yhteisö huomioi vastuullisuuden toiminnassaan. Ne voivat sisältää tietoa siitä, millaisia arvoja sekä päämääriä yritys tai yhteisö näkee vastuullisuustyössä tärkeänä.

Viherpesulla tarkoitetaan ympäristövastuullisuuteen sekä kestävään kehitykseen liittyvien väitteiden vääristelyä. Yritys saattaa esimerkiksi ilmaista pinnallisesti olevansa ympäristöystävällinen, mutta tavoitteena onkin julkisuuskuvan parantaminen eikä aito ympäristöhaittojen pienentäminen. Esimerkiksi useat pikamuotiketjut ovat lanseeranneet vastuullisia vaatemallistoja. Näiden taustalla ei välttämättä ole aito vastuullisuus, vaan halu harhauttaa kuluttajaa esittämällä vastuullista.

Yhteiskuntavastuulla tarkoitetaan yrityksen velvoitetta taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristöllisen vaikutusten huomioimiseen toiminnassaan.

Ympäristövastuu tarkoittaa sitä, että yritys kantaa vastuuta ympäristöstään ja ottaa huomioon sen, miten yrityksen toiminta vaikuttaa ympäristöön. Yritys mittaa ja raportoi vaikutuksia kertomalla esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen määrän ja päättämällä tavoitteet niiden vähentämiseksi. Yritys pyrkii säästämään luonnonvaroja sekä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja jätteitä. Ympäristövastuullinen yritys huomioi kiertotalouden toiminnassaan. Ympäristövastuusta käytetään myös termiä ekologinen vastuu.