Oppituntisuunnitelmat: Oppitunti 2 Kohti työelämää

Tarkastele oppituntien sisältöjä ja tavoitteita.

Oppitunti 2: Kohti työelämää

Ohjeistus tiimijakoon

Hyödynnä työhakemuksia ja jaa oppilaat tiimeihin

Jaa oppilaat tiimeihin toisen oppitunnin jälkeen. Tiimien jakamiseen on hyvä varata aikaa noin 15 minuuttia luokkaa kohden. Tiimin nimenä ja tunnisteena toimii koko oppimiskokonaisuuden loppuun asti tiimin numero (1−5). Oppilaat tulevat toimimaan jakamissasi tiimeissä loppujen oppituntien sekä pelitilanteen ajan. Onkin tärkeää, että jokainen oppilas painaa mieleen oman tiiminsä numeron. Kirjaa tiimijako tiedoksi myös muille oppitunteja pitäville opettajille.

Tee tiimijako vasemman sivupalkin osiossa ”Tiimien jakaminen”. Samasta osiosta pääsee myöhemmin myös tarkistamaan valmiin tiimijaon.

 

Vinkit

  • Tiimit kannattaa muodostaa heterogeenisiksi ja niin, että samassa tiimissä on oppilaita, jotka eivät usein työskentele yhdessä.
  • Voit hyödyntää tiimejä jakaessasi oppilaiden hakemuksia sekä tietoa heidän vahvuuksistaan.
  • Voit jakaa tiimit yhdessä toisen oppimiskokonaisuudesta vastaavan opettajan tai esimerkiksi luokanvalvojan kanssa.

 

Oppilasmäärä Tiimien jakamisen ohjeet
26–30 oppilasta 5 tiimiä, joissa on 6 tai 5 jäsentä.
21–25 oppilasta 5 tiimiä, joissa on 5 tai 4 jäsentä.
16–20 oppilasta 4 tiimiä, joissa on 5 tai 4 jäsentä.
12–15 oppilasta 3 tiimiä, joissa on 5 tai 4 jäsentä.
9–11 oppilasta 3 tiimiä, joissa on 4 tai 3 jäsentä.
6–8 oppilasta 2 tiimiä, joissa on 4 tai 3 jäsentä.