Oppituntisuunnitelmat: 3. oppitunti Työelämä tutuksi

Tarkastele oppituntien sisältöjä ja tavoitteita.

3. oppitunti: Työelämä tutuksi

Tehtävä 3. Minun vahvuuteni

Tämän tehtävän tarkoituksena on tukea oppilaan itsetuntoa ja auttaa häntä tunnistamaan työelämässä tarvittavia vahvuuksia itsestään. Tehtävään ei ole oikeita vastauksia.

Löydät tehtävälle vaihtoehtoisen toteutustavan alapuolelta.

Vaihtoehto: Toimintaa!

Vaihtoehtoisia toteutustapoja oppikirjan tehtävälle 3. Minun vahvuuteni. Näitä harjoituksia voi hyödyntää myös muilla kuin Yrityskylä-oppitunneilla. Harjoitusten tavoitteena on herätellä oppilasta tunnistamaan omia ja muiden vahvuuksia.

Vahvuusjana (5 min)

Harjoitus vaatii tilan, jossa oppilaat voivat liikkua toiselta pisteeltä (esimerkiksi seinältä) toiselle pisteelle (vastakkaiselle seinälle).

Pyydä oppilaat seisomaan keskelle tilaa kahden pisteen väliin jonoon tai riviin. Pisteinä voivat toimia esimerkiksi luokan etu- ja takaosa. Luettelet seuraavaksi vahvuuspareja, joista oppilaan tulee valita toinen, jossa hän on hieman tai paljon parempi kuin toisessa. On hyvä sanoa oppilaille, että välillä saattaa tulla vahvuuspareja, joista molemmat hän kokee omiksi vahvuuksikseen, ja välillä sellaisia pareja, joista on hankala keksiä kumpi olisi oma vahvuus. Parit eivät ole toistensa vastakohtia, eivätkä poissulkevia. Toisen valitseminen ei tarkoita, että olisi toisessa huono. Pyydä oppilaita silti valitsemaan aina toinen. Kerro aina kummalle pisteelle oppilaiden tulee liikkua valinnan mukaan. Kun oppilaat ovat siirtyneet jommallekummalle pisteelle, voit pyytää vapaaehtoisia kertomaan, missä asioissa heidän vahvuutensa näkyy. Voit ottaa muutaman kommentin kummastakin vahvuudesta.

Vahvuuspareja voivat olla esimerkiksi:

Rohkeus – Harkintakyky

Luovuus – Tarkkuus

Kyky nähdä kauneutta – Tehokkuus

Tavoitteellisuus – Kyky innostua helposti

Ryhmässä toimiminen – Itsenäinen työskentely

Avuliaisuus – Esimerkillä johtaminen

Vahvuuskädet (5 min)

Harjoitus vaatii tilan, jossa oppilaat voivat liikkua kävellen.

Pyydä oppilaita seisomaan tilassa siten, että he näkevät toisensa ja kuulevat antamasi ohjeet. Harjoituksessa ei ole tarkoitus puhua. Kerro, että harjoituksessa on tarkoitus tunnistaa luokkakavereiden vahvuuksia. Pyydä oppilaita miettimään mahdollisimman monen oppilaan vahvuuksia ja laittamaan käsi mahdollisimman monen eri henkilön olkapäälle harjoituksen aikana. Pyydä oppilaita laittamaan käsi tai kädet sellaisen henkilön olkapäälle, jolla on luettelemasi vahvuus. Pyydä, etteivät oppilaat kommentoi valintaansa mitenkään, eikä valittu kommentoi valituksi tulemista. Kun kaikki ovat valinneet, pyydä oppilaita katsomaan ympärilleen, kenen vahvuudesta oli kyse. Pyri jatkamaan harjoitusta niin kauan, että jokainen oppilas on saanut yhden vahvuuden luokkakaverilta.

”Laita käsi sellaisen henkilön olkapäälle, joka…”

…on luotettava, huumorintajuinen, auttavainen, kekseliäs, tiimityöskentelijä, helposti innostuva, innostaja, on hyvä kuuntelemaan, osaa kertoa oman mielipiteensä selkeästi, kohtelee muita arvostavasti, on synnynnäinen johtaja, on tehokas