Oppituntisuunnitelmat: 5. oppitunti Sinun työyhteisösi

Tarkastele oppituntien sisältöjä ja tavoitteita.

5. oppitunti: Sinun työyhteisösi

Tässä tehtävässä oppilaat harjoittelevat oman mielipiteen kertomista ja perustelua. Oppilaat voivat tehdä tehtävän itsenäisesti tai voitte tehdä tehtävän osan 1a toiminnallisesti. Oppikirjan tehtävä päättyy parikeskusteluun.

Jos keskustelette tehtävän vastauksista koko luokan kesken, rohkaise myös eri mieltä olevia oppilaita kertomaan oma näkökulmansa.

Tehtävän 1a toiminnallinen toteutustapa

Pyydä oppilaat seisomaan keskelle tilaa kahden pisteen väliin jonoon tai riviin. Pisteinä voivat toimia esimerkiksi luokan etu- ja takaosa. Kerro oppilaille, että toinen piste edustaa mielipidettä ”täysin samaa mieltä” ja toinen mielipidettä ”täysin eri mieltä”. Keskelle, jossa oppilaat seisovat, voi jäädä, jos ei ole samaa eikä eri mieltä. Korosta oppilaille, ettei tässä tehtävässä ole oikeita vastauksia. Lue ääneen oppikirjan tehtävän väittämä ja pyydä oppilaita liikkumaan oman mielipiteensä mukaisesti pisteelle tai niiden väliin.
Kun kaikki ovat siirtyneet valitsemalleen paikalle, pyydä muutamaa oppilasta molemmilta pisteiltä tai keskeltä perustelemaan, miksi he ovat sitä mieltä. Omaa mielipidettä saa myös vaihtaa kuultuaan toisen perustelut.

Oppikirjan väittämät ja apukysymyksiä opettajalle

  • ”Mielestäni sellaisessa ammatissa, jossa on enemmän vastuuta, tulee saada enemmän palkkaa”
    • Millaiset työtehtävät ovat vastuullisia?
    • Mikä tekee niistä vastuullisia?
    • Millaisiin työtehtäviin ei liity mielestäsi paljon vastuuta?
  • ”Mielestäni sellaisessa ammatissa, johon pitää opiskella pitkään, tulee saada enemmän palkkaa”
    • Mitä mieltä olette ammateista, joihin ei välttämättä opiskella koulussa, mutta joiden harjoittaminen vaatii erityisiä taitoja? Esimerkiksi kuvataiteilija tai muusikko
  • ”Mielestäni on hyväksyttävää houkutella työntekijöitä suuremmalla palkalla sellaisiin ammatteihin, joihin ei ole tarpeeksi työnhakijoita”
    • Miksi joihinkin ammatteihin on haastavaa löytää työntekijää?
    • Miksi meidän luokalla vain harva haki X ammattiin (joku luokallesi jaettu Yrityskylän ammatti)? Miksihän niin moni haki X ammattiin (joku luokallesi jaettu Yrityskylän ammatti)?