Ohjeita ja vinkkejä Yrityskylä Alakoulu

Ohjeita ja vinkkejä Yrityskylä Alakoulu

Ammattien jakaminen oppilaiden kesken

Oppilaat hakevat kolmeen tehtävään, jotta voisit suuremmalla todennäköisyydellä tarjota jokaiselle sellaista työtehtävää, josta hän on kiinnostunut. Ammattien jakaminen voi kuitenkin olla haastavaa ja saattaa vaatia sinulta neuvotteluja oppilaiden kanssa. Jos esimerkiksi oppilas on hakenut johtajan tehtävään jossain yrityksessä, voit tarjota hänelle sellaisen yrityksen johtajan paikkaa, johon ei ole tullut hakijoita. Johtajien työtehtävät ovat saman tyyppisiä yrityksestä riippumatta.

Jos samaa tehtävää on hakenut useampi oppilas, voit valita tehtävään sen oppilaan, joka menestyi parhaiten haastattelussa, tai arpoa tehtävään hakeneiden oppilaiden kesken, kuka saa ammatin.

Emme suosittele ammattien arpomista sattumanvaraisesti kaikkien oppilaiden kesken, sillä se vaikuttaa negatiivisesti oppilaan roolikokemukseen, ja voi vaikuttaa motivaatioon koko oppimiskokonaisuuden osalta.

Kaikenlaiset oppilaat sopivat Yrityskylässä kaikenlaisiin tehtäviin. Pyri jakamaan ammatit ennakkoluulottomasti oppilaiden sukupuolesta ja taustasta riippumatta. Yrityskylä-päivässä Yrityskylän työntekijät tukevat oppilaita onnistumaan tehtävissään. Ilmoita oppilaan erityistarpeista oman kyläsi yhteyshenkilölle ennen vierailua.

Ennen Yrityskylä-päivää ja Yrityskylä-päivässä oppilaat toimivat yritystiimeissä. Yrityskylä on mahdollisuus lujittaa luokkasi yhteishenkeä. Jos jaat oppilaille ammatit siten, etteivät yritystiimit vahvista luokassa jo olevia ryhmäjakoja, voi Yrityskylän tiimoilta tehty yhteistyö tehdä ihmeitä luokan sosiaalisille suhteille. Oppilaspalautteistamme näkyy, että oppilaat oppivat Yrityskylässä arvostamaan tiimin erilaisia jäseniä ja ymmärtävät, että toimiva tiimi tarvitsee erilaisia ihmisiä, joilla on kaikilla omat vahvuutensa.

Pettymyksen käsittely luokan kanssa

Voi käydä niin, että moni oppilas hakee samaa ammattia, jolloin joku joutuu pettymään ammattien jakoon. Pettymyksen tunne voi olla hyvin voimakas, sillä Yrityskylä on oppilaille odotettu elämys ja omaan ammattiin voi liittyä vahvoja mielikuvia tai odotuksia. Pettymyksen käsitteleminen on tärkeää. Turvallisessa ympäristössä koetut pettymykset ja niiden selättäminen kasvattavat oppilaan resilienssiä. Voitte käsitellä pettymyksen tunnetta esimerkiksi alla olevan harjoituksen avulla.

Vaihe 1: Pyydä oppilaat istumaan ryhmittäin. Pyydä oppilaita sulkemaan silmät. Harjoituksen aikana ei ole tarkoitus puhua. Pyydä oppilaita kuvittelemaan mielessään, missä osassa kehoa luettelemasi tunne tuntuu. Pyydä oppilasta laittamaan käsi sen kehonosan päälle, jossa tunne tuntuu. Luettele tunteita rauhalliseen tahtiin. Odota, että kaikki ehtivät valita ja viedä käden jollekin kehonosalle.

Missä kehonosassa tunnet…

  • jännityksen
  • ilon
  • nolostumisen
  • rakkauden
  • pelon
  • innostuksen
  • vihan tai ärtymyksen
  • pettymyksen

Pyydä oppilaita avaamaan silmät ja kertomaan ryhmälle, missä kehonosassa heidän mielestään pettymys tuntuu.

Vaihe 2: Pyydä oppilaita keskustelemaan ryhmissä pettymyksestä alla olevien kysymysten avulla.

  1. Millainen tunne pettymys on? Miltä se tuntuu?
  2. Millaisissa tilanteissa olet tuntenut pettymystä?
  3. Mikä on auttanut sinua, jos olet ollut pettynyt?

Voit pyytää lyhyen ajan jälkeen muutamia ryhmiä jakamaan vastauksensa kysymyksiin.

Vaihe 3: Kerro oppilaille, että työnhakeminen on monille ihmisille tilanne, jossa he saattavat kokea pettymyksen tunteen. Harva ihminen, jos kukaan, on saanut jokaisen työn, johon on hakenut. Pettyminen on luonnollinen tunne. On tärkeää opetella ilmaisemaan sitä ja toisaalta keksiä keinoja tunteen käsittelemiseen.

Todennäköisesti joku saa ammatin, joka ei ollut oma ensimmäinen valinta. Tämän takia voi tuntea pettymystä.

Anna ryhmille tehtäväksi keksiä 1–3 vinkkiä, mitä voi tehdä, kun pettyy oikein kovasti esimerkiksi saamaansa ammattiin Yrityskylässä.

Pyydä jokaista ryhmää kertomaan omat vinkkinsä.

Yrityshubin erilainen rooli

Yrityshubin työntekijät ovat yrittäjiä, jotka pyörittävät omaa yritystoimintaansa yksin. Oppitunneilla ja kyläpäivässä he kuitenkin tekevät yhteistyötehtäviä muiden Yrityshubin yrittäjien kanssa. Kun oppikirjan tehtävissä kehotetaan tekemään tehtävä yhdessä yritystiimin kanssa, Yrityshubin yrittäjät tekevät tehtävän yhdessä.

Yhteistyötehtäviä ovat esimerkiksi

  • Oppitunti 5 tehtävä 3. Työyhteisön säännöt
  • Oppitunti 7 tehtävä 1. Yrityksen tavoitteet
  • Oppitunti 8 tehtävä 2. Kiertotaloudesta hyötyä yritykselle
  • Oppitunti 10 tehtävä 2. Palautetta omalle tiimille