Tavoitteet ja OPS Yrityskylä Alakoulu
Tavoitteet ja OPS Yrityskylä Alakoulu
Yhteiskuntaoppi
Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden avulla koulu voi päästä opetussuunnitelman perusteissa yhteiskuntaopissa vuosiluokille 4–6 asetettuihin tavoitteisiin.
Keskustelu- ja päätöksentekotaidot
Läpi Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden oppilaita kannustetaan keskustelemaan, harjoittelemaan oman mielipiteen muodostamista ja ilmaisua sekä rakentavaa keskustelua. Oppilaat toimivat oppitunnilta 5 alkaen ryhmissä, joissa he harjoittelevat toisten kuuntelemista ja turvallisessa ympäristössä oman mielipiteen ilmaisua, omien näkemysten perustelua sekä yhteisöllistä päätöksentekoa.
Työelämä ja yrittäjyys
Yrityskylän aikana oppilas pääsee tutustumaan laaja-alaisesti erilaisiin ammatteihin ja erilaisiin tapoihin tehdä työtä. Yrityskylä on useille oppilaille ensikosketus työhön ja yrittäjyyteen. Innostava ja motivoiva oppimisjakso vahvistaa kiinnostusta työtä kohtaan ja auttaa oppilasta tunnistamaan omia kiinnostuksen kohteitaan ja tavoitteitaan. Osana oppimiskokonaisuuden työnhakuprosessia oppilaat harjoittelevat omien vahvuuksien tunnistamista. Läpi oppimiskokonaisuuden oppilaat tunnistavat itsestään uusia vahvuuksia erilaisten tehtävien ja oman ryhmänsä avulla.
Talous ja vastuullisuus
Yrityskylän aikana oppilaat tutustuvat talouteen ja oman talouden hallintaan. Yrityskylä-päivässä oppilaat pääsevät konkreettisesti harjoittelemaan kuluttajana toimimista, pankissa asioimista ja oman kulutuksen suunnittelua. Oppilaat pohtivat vastuullisuutta läpi oppimiskokonaisuuden eri näkökulmista: oman työpaikkansa näkökulmasta ja oman toimintansa näkökulmasta.
Yrityskylä vastaa yhteiskuntaopin tavoitteisiin liittyviin keskeisiin sisältöalueisiin vuosiluokille 4–6.
S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta
Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat tutustuvat syvällisesti yhteiskunnan toimintaan. Oppilaat perehtyvät jakson aikana erilaisiin ammatteihin, erilaisiin tapoihin tehdä työtä, omaan rahan käyttöön ja talouden hallintaan. Oppitunneilla ja Yrityskylä-päivässä kokeillaan konkreettisesti työnhakua, työntekoa, omassa työyhteisössä toimimista sekä kuluttajana toimimista. Oppilaita kannustetaan miettimään, miten he voivat myötävaikuttaa hyvän työskentelyilmapiirin syntymiseen, ja aktiivisesti vaikuttamaan siihen. Vastuu omasta taloudesta, teoista, oman yhteisön toiminnasta ja omasta yhteisöstä on läpileikkaava oppimiskokonaisuudessa.
S2 Demokraattinen yhteiskunta
Yrityskylä-oppimiskokonaisuudessa oppilaat toimivat pysyvissä ryhmissä oppitunnilta 5 alkaen. Näissä ryhmissä oppilaat saavat turvallisesti harjoitella yhteistä päätöksentekoa sekä vastuun jakamista ja kantamista. Oppimiskokonaisuudessa tutustutaan yhdenvertaisuuteen työelämässä.
S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen
Oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat harjoittelevat yhteiskunnan ja oman työyhteisön jäsenenä toimimista. Oppilaat osallistuvat oman yhteisön ja Yrityskylän pienoisyhteiskunnan päätöksentekoon. Yrityskylän pienoisyhteiskunnassa äänestetään ja siellä kokoontuu oppilaista koostuva kaupungin valtuusto.
S4 Taloudellinen toiminta
Oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat tutustuvat siihen, mitä talous tarkoittaa ja miten se vaikuttaa heidän omaan elämäänsä. Yrityskylä-päivässä oppilaat seuraavat oman yrityksensä taloutta ja kyläpäivän jälkeen vielä kertaavat, millainen on Yrityskylä-päivän talouden kokonaisuus ja miten se vaikutti esimerkiksi yhteiskunnalle kertyneisiin veroihin. Oppilaat tutustuvat säästämiseen, ansaitsemiseen ja kuluttamiseen, ja pääsevät kokemaan näitä käytännössä.
Alueelliset Yrityskylät kuvastavat kunkin alueen elinkeinoelämän erityispiirteitä ja keskeisiä toimialoja.