Tavoitteet ja OPS Yrityskylä Alakoulu
Tavoitteet ja OPS Yrityskylä Alakoulu
Opetussuunnitelma
Yrityskylän oppimiskokonaisuus vastaa opetussuunnitelman laaja-alaisiin tavoitteisiin sekä useiden eri oppiaineiden oppiainekohtaisiin sisältöihin ja tavoitteisiin. Tämän vuoksi Yrityskylä-oppimiskokonaisuus toteutetaankin kouluissa usein monialaisena oppimiskokonaisuutena (MOK). Oppimiskokonaisuudessa on erityisen paljon yhteiskuntaopin sisältöjä ja tavoitteita. Niissä kunnissa, joissa yhteiskuntaoppia opiskellaan kuudennella luokalla, oppimiskokonaisuus saatetaan ottaa osaksi vain yhteiskuntaopin opetusta.
Laaja-alainen osaaminen oppimiskokonaisuudessa
Yrityskylä-oppimiskokonaisuudessa yhdistyvät kaikki laaja-alaisen oppimisen tavoitteet.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) | Oppimiskokonaisuuden kokeellinen ja luova työskentelyote sekä yhdessä tekeminen tukevat ajattelun ja oppimaan oppimisen kehitystä. Leikit, pelillisyys ja muut toiminnalliset työtavat tarjoavat oppimisen iloa, ja siten vahvistavat luovaa ajattelua ja oivaltamista. |
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) | Oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat toimivat tiimeissä, joissa pääsevät harjoittelemaan sosiaalisia taitojaan, arvostavan vuorovaikutuksen taitoja, sekä keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään. Oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat saavat harjoitella esiintymistä turvallisessa ympäristössä.
Työelämätaitoja harjoitellessa korostuvat muiden ihmisten arvostava kohtaaminen sekä hyvien tapojen noudattaminen. Oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat tutustuvat vastuullisuuteen ja heitä ohjataan tekemään eettisesti kestäviä valintoja. Oppimiskokonaisuuden pelillisyys rohkaisee oppilaita mielikuvituksen käyttöön ja kekseliäisyyteen. |
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) | Oppimiskokonaisuus ohjaa huomaamaan, että jokainen vaikuttaa omalla toiminnallaan omaan ja muiden hyvinvointiin. Oppilaat kantavat vastuuta tekemistään päätöksistä.
Oppilaat harjoittelevat itsesäätelyä, oma-aloitteisuutta sekä oman työn ohjausta. Oppimiskokonaisuuden sisällöissä on useita arjenhallinnan kannalta kriittisiä sisältöjä, kuten oman talouden hallintaa, kuluttajana toimimista sekä hyvinvoivaan työyhteisöön liittyviä taitoja. |
Monilukutaito (L4) | Oppimiskokonaisuus tukee monilukutaidon kehittymistä tarjoamalla oppilaalle kokemuksia erilaisista teksteistä oppikirjassa, oppilaiden sovelluksessa ja Yrityskylä-päivässä. Erilaiset tehtävätyypit oppimateriaalissa ja kyläpäivässä tarjoavat monilukutaidon harjoitusta. |
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) | Oppimiskokonaisuudessa teknologia on oppimisen kohde (turvallinen verkkopankin käyttö) ja väline (sovelluksen hyödyntämisen oppimisen syventämiseen oppitunneilla ja kyläpäivässä). |
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) | Oppimiskokonaisuus tarjoaa kuudesluokkalaisille ensikosketuksen työelämään. Yrityskylä on elämys, joka jättää positiivisen mielikuvan työelämästä ja herättää kiinnostuksen omia työelämämahdollisuuksia kohtaan. Oppimiskokonaisuus kartuttaa oppilaiden yleisiä työelämätaitoja.
Etenkin Yrityskylä-päivän pienoisyhteiskunnassa toimiminen auttaa oivaltamaan omat vastuut ja velvollisuudet oman yhteisön ja yhteiskunnan jäsenenä. Yrityskylä-päivässä oppilailla on mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä ja saada käsitys itsensä työllistämisestä. Oppimiskokonaisuuden toiminnallinen luonne kannustaa oppilasta ponnistelemaan tavoitteiseen pääsemiseksi. Alueelliset Yrityskylät kuvastavat kunkin alueen elinkeinoelämän erityispiirteitä ja keskeisiä toimialoja. |
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) | Oppilaat pääsevät harjoittelemaan aktiivisena kansalaisena toimimista Yrityskylä-päivässä. Oppilas näkee oman toiminnan ja omien valintojen vaikutukset oppimiskokonaisuuden aikana.
Kestävät valinnat on nostettu oppimiskokonaisuudessa keskiöön esimerkiksi talous- ja yrityssisällöissä. Oppimiskokonaisuudessa ja Yrityskylä-päivässä oppilaat tutustuvat yritysten vastuullisuuteen ja tekevät ratkaisuja, joiden vaikutukset näkyvät heille välittömästi. Oppilaita pyritään innostamaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Vaikuttamista simuloidaan Yrityskylä-päivässä, jossa oppilaat äänestävät siitä, mihin yhteisön verovarat käytetään. |