1:a lektionen

Bekanta dig med Företagsbyn!

På lektionen bekantar vi oss med Företagsbyns helhet.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven motiveras av lärandehelheten.
  • Eleven identifierar sina egna intressen.
  • Eleven ställer upp mål för sig själv under hela Företagsbyn.
  • Eleven förstår vad man studerar under Företagsbyn-lärandehelheten.

Kom ihåg åtminstone de här

  • Kontrollera att din klass fått rätt antal Företagsbyn-läroböcker, klistermärkesark och broschyrer. Kontakta en Företagsbyn-sakkunnig i ditt område om läromedlen inte har anlänt till skolan.
  • Om ni använder Företagsbyn-appen, be eleverna att logga in på appen innan lektionen. Anvisningar för inloggning finns i första uppslaget i läroboken. I lärarportalen kan du se anslutningskoden för som behövs för att logga in.
Till lektionsplanen

2:a lektionen

Så fungerar vårt samhälle

Under lektionen bekantar vi oss med hur samhället fungerar, gemenskaper, företag och offentliga tjänster.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven förstår grunderna för vår samhällsstruktur.
  • Eleven börjar förstå skillnaden mellan företag och offentliga tjänster.
  • Eleven förstår hur företagets vinst uppstår.
  • Eleven förstår betydelsen av skatter i det finska samhället.
  • Eleven identifierar olika skattekällor och sätt att använda dem.
Till lektionsplanen

3:e lektionen

Bli bekant med arbetslivet

Under lektionen lär vi lär känna olika yrken och arbetsuppgifter samt hur man hittar öppna arbetsplatser.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven identifierar olika yrken och färdigheter som krävs för dem.
  • Eleven förstår vad företagande är.
  • Eleven identifierar sina egna styrkor.
  • Eleven blir uppmuntrad att reflektera över sina egna intressen utan fördomar.
  • Eleven vet vilka yrken hen kan söka i Företagsbyn

Kom ihåg åtminstone de här

Det är viktigt att alla elever får stöd för att identifiera sina styrkor. Det är viktigt att skicka ett budskap till eleverna att alla behövs i detta samhälle och att det nog finns en plats för var och en. Uppgifterna och instruktionerna för denna lektion innehåller flera övningar som syftar till att stärka elevernas självkänsla och hjälpa dem att identifiera sina egna styrkor. Ni kan också använda övningarna på andra än Företagsbyn-lektionerna.

Till lektionsplanen

4:e lektionen

Vi söker jobb!

Under lektionen bekantar vi oss med att söka jobb, arbetsansökan och färdigheter som behövs som arbetssökande.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven lär sig hur man söker jobb.
  • Eleven övar på att göra en arbetsansökan.
  • Eleven övar på att agera i en arbetsintervjusituation.
  • Eleven får en positiv upplevelse av att söka jobb.

Kom ihåg åtminstone de här

  • Bestäm en separat tid då du ordnar arbetsintervjuerna för eleverna. Du hittar tips om hur du ordnar intervjuerna i lärarhandboken.
  • Du kan inte gå vidare till lektion 5 förrän ni har gjort arbetsintervjuerna och du har valt eleverna för yrkena.
Till lektionsplanen

5:e lektionen

Din arbetsgemenskap

Under lektionen undertecknar vi ett arbetsavtal, bekantar oss med att verka i arbetsgemenskapen och lära oss om olika löner.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven får mer information om att verka arbetslivet.
  • Eleven förstår vad ett arbetsavtal och lön är.
  • Eleven får verktyg för att främja välbefinnande i arbetsgemenskapen.
  • Eleven övar på grupparbetsfärdigheter.
  • Eleven övar på att bilda och motivera sin egen åsikt.

Kom ihåg åtminstone de här

Ni kan inte börja den här lektionen förrän ni har gjort arbetsintervjuerna och du har valt eleverna för yrkena!

Till lektionsplanen

6:e lektionen

Bli bekant med företag

Under lektionen bekantar vi oss med olika företag och de produkter och tjänster de säljer. Under lektionen bekantar vi oss också med företagsansvar.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven förstår att det finns olika typer av företag och olika typer av företagande.
  • Eleven förstår skillnaden mellan en produkt och en tjänst.
  • Eleven bekantar sig med företaget där hen arbetar.
  • Eleven utvecklar sina grupparbetsfärdigheter.

Kom ihåg åtminstone de här

  • Sök fram länkarna till företagens informationssidor i lärarportalen före lektionen om ni inte använder appen.
  • Reservera minst en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller annan smart enhet för varje företagsteam i din klass. Eleverna kan också använda sina egna smarta enheter.
Till lektionsplanen

7:e lektionen

Dags att jobba!

Under lektionen bekantar vi oss med att arbeta och ställer upp mål för både sig själv och det egna företagsteamet.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven bildar en grupp med sitt företagsteam.
  • Eleven övar på grupparbetsfärdigheter.
  • Eleven övar på att uttrycka och motivera sin egen åsikt.
  • Eleven övar på att ställa upp mål och arbeta systematiskt.
  • Eleven övar på kommunikations- och presentationsfärdigheter.
  • Eleven förstår vad kundservice, försäljning och reklam är för något.

Kom ihåg åtminstone de här

Om du planerar att göra tilläggsuppgift +1 är det bra att reservera nödvändiga redskap som behövs för att skapa reklamen. Dessa kan till exempel vara stora pappersark, kritor, färgpennor, lim eller saxar.

Till lektionsplanen

8:e lektionen

Det här är ekonomi!

Under lektionen bekantar vi oss med hur pengar rör sig i samhället, ekonomin och utvecklingsgångar för framtidens ekonomi.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven uppfattar ekonomins kretslopp.
  • Eleven förstår naturresursernas betydelse för ekonomin.
  • Eleven börjar förstå vilken inverkan hens egna konsumtionsval har på miljön.
  • Eleven kan namnge några möjligheter som erbjuds av den cirkulära ekonomin.
  • Eleven övar på grupparbetsfärdigheter.
  • Eleven övar på idékläckning och kreativt tänkande.

Kom ihåg åtminstone de här

Denna lektion har inget särskilt att notera.

Till lektionsplanen

9:e lektionen

Få pengarna att räcka till!

Under lektionen bekantar vi oss med livets olika utgifter och sparande samt övar på att budgetera.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven förstår att alla har kostnader som är obligatoriska för att leva.
  • Eleven förstår att det är bra att planera hur man spenderar pengar.
  • Eleven övar på att planera sin användning av pengar.
  • Eleven blir bekant med de tjänster som tillhandahålls av banken och förstår bankens betydelse som en del av samhället.

Kom ihåg åtminstone de här

  • Dela ut fotograferingstillstånden till eleverna och be dem returnera formuläret till skolan. Ta med fotograferingstillstånden till Företagsbyn. Under dagen fotograferar vi endast elever som har ett fotograferingstillstånd.
  • Påminn eleverna om tidtabellerna under dagen i Företagsbyn. För bydagen kan man ta med kläder som är lämpliga för det egna yrket, en vattenflaska, inomhusskor eller yllesockor och Företagsbyn-läroboken.
  • Kolla att du har planerat färden och bokat transporter för dagen i Företagsbyn, om de behövs.
  • Kontrollera att du har reserverat matsäck inför dagen i Företagsbyn.
  • Be eleverna att ge respons om läroboken via elevernas responslänk.
Till lektionsplanen

10:e lektionen

Efter dagen i Företagsbyn

Under lektionen minns vi besöket i Företagsbyn, funderar på vad vi har lärt oss och på våra egna styrkor samt ger respons.

Till lektionsplanen

Lektionens mål

  • Eleven identifierar nya styrkor i sig själv baserat på Företagsbyn-upplevelsen.
  • Eleven övar på att ge och ta emot respons.
  • Eleven övar på grupparbetsfärdigheter.
  • Eleven repeterar vad hen har lärt sig genom Företagsbyns slutliga situation.

Kom ihåg åtminstone de här

  • Dela ut arbetsintyg till eleverna.
  • Be eleverna att ge respons om dagen i Företagsbyn via elevernas responslänk.
  • Ge respons om dagen i Företagsbyn via lärarnas responslänk.
Till lektionsplanen