Lektionsplaner: 9:e lektionen Få pengarna att räcka till!

Granska lektionernas innehåll och mål.

9:e lektionen: Få pengarna att räcka till!

Uppvärmning

Du kan välja den metod för genomförande som passar din klass bäst. För alternativ 1 behöver du kort att skriva ut.

Alternativ 1: Aktiviteter!

I denna övning förbereder eleverna sig för lektionens ämne. Syftet med uppgiften är att väcka eleverna till att tänka på sitt sätt att använda pengar och att belysa konsumtionsvanor hos andra jämnåriga. Med det sätt hur övningen genomförs kan man granska hur vanligt det är att få veckopeng utan att enskilda elevers svar kommer fram. Innan du påbörjar övningen ska du skriva ut övningens kort och sprida dem i klassen, till exempel på pulpeterna.

Ge 5–10 föremål till eleverna, till exempel en krita, bok eller pärla. Objekten ska vara sådana att man inte kan identifiera en enskild elevs svar.

Be eleverna att gå igenom klassen och läsa på korten om olika sätt att tjäna och spendera pengar. Be eleverna att lämna sitt föremål vid den lapp som stämmer i hens liv: hen får pengar eller spenderar pengar på det sätt som beskrivs på kortet.

Eleven kan ta fler föremål om de föremål som delas ut i början inte räcker för att göra övningen. Extra föremål kan returneras.

När alla har lämnat sina föremål på korten eller returnerat de extra föremålen, ta en titt på resultaten tillsammans. Till exempel kan ni se

  • vilket som är det vanligaste sättet i klassen att få pengar
  • vilket är det sällsyntaste sättet i klassen att få pengar
  • blev något av sätten att få pengar tomt
  • vilka är de tre vanligaste sätten att spendera pengar
  • om något sätt att spendera pengar blev tomt

Obs: Be inte eleverna att berätta var de lämnade sina föremål. Familjens ekonomiska situation kan vara en känslig fråga för eleven, och det är viktigt att fenomenet endast beaktas på en allmän nivå och inte ur en enskild elevs synvinkel. Om det är få elever i klassen är det klokt att överväga att göra övningen på ett annat sätt.

Alternativ 2: Det är dags att undersöka!

Be eleverna att undersöka lektionens temabild på sidan 38 i par. Be eleverna att tänka på vad som händer på bilden. Be några par att dela med sig av sina åsikter.

Be paren att diskutera vilka sätt att tjäna pengar de hittar på bilden, och vilka av sätten de själva har använt.

Be paren att diskutera vad sjätteklassare spenderar pengar på.