Lektionsplaner: 8:e lektionen Det här är ekonomi!

Granska lektionernas innehåll och mål.

8:e lektionen: Det här är ekonomi!

Uppgift 2. Cirkulär ekonomi i det egna livet

I denna uppgift övar eleverna på idékläckning och kreativt tänkande.

Uppgiften avslutas med en diskussion med ditt företagsteam. Företagare som arbetar i Företagshubbendiskuterar tillsammans.

Om ni har tid kan ni fortsätta att gå igenom uppgiften tillsammans efter diskussionen, till exempel så att varje grupp väljer en av de lösningar som den har kommit fram till och presenterar den för klassen. Du kan också samla elevernas lösningar för cirkulär ekonomi på klassväggen under rubriken ”Det är dags att övergå till cirkulär ekonomi”. Därifrån kan alla välja en lösning som de provar i sitt eget liv, till exempel i en vecka.

Cirkulärekonomiska lösningar som en individ kan göra:

  • Återvinning av avfall
  • Att donera eller sälja sina egna kläder som blivit för små till nästa användare
  • Noggrant övervägande av inköp: behöver jag detta? Kan jag låna eller reparera den gamla?
  • Att underhålla varor för att få dem att hålla längre
  • Att köpa nya kläder och leksaker som begagnade
  • Att låna saker som behövs sällan i stället för att köpan
  • Att dela hobby- eller lekutrustning med grannar, släktingar eller vänner
  • Att minska energiförbrukningen
  • Att använda förnybar energi såsom sol- eller vindenergi
  • Att gå eller cykla i stället för att ta bil
  • Att resa tillsammans till arbetet eller hobbyer