Anvisningar och tips Företagsbyn för lågklasser

Anvisningar och tips Företagsbyn för lågklasser

Fördelning av yrken mellan eleverna

Elever söker tre uppgifter så att du med större sannolikhet erbjuda var och en ett jobb som hen är intresserad av. Att fördela yrken kan dock vara utmanande och kan kräva att du förhandlar med eleverna. Om en elev till exempel har ansökt om en ledarposition i ett företag kan du erbjuda hen en ledarposition i ett företag som inte har några kandidater. Ledarnas uppgifter är av samma typ, oavsett företag

Om mer än en elev har ansökt om samma uppgift kan du välja den elev som var mest framgångsrik i intervjun, eller lotta den som får yrket bland de elever som ansökte om uppgiften.

Vi rekommenderar inte slumpmässig utlottning av yrken bland alla elever, eftersom detta påverkar elevens rollupplevelse negativt och kan påverka motivationen för hela lärandehelheten.

Alla typer av elever är lämpliga för alla typer av uppgifter i Företagsbyn. Försök att fördela yrkena utan fördomar, oavsett elevernas kön och bakgrund. Under dagen i Företagsbyn stödjer de anställda i Företagsbyn eleverna för att lyckas med sina uppgifter. Meddela kontaktpersonen i din by om elevens särskilda behov före besöket.

Före och under dagen i Företagsbyn arbetar eleverna i företagsteam. Företagsbyn är en möjlighet att stärka lagandan i din klass. Om man fördelar yrkena mellan eleverna på ett sådant sätt att företagsteamen inte stärker de gruppindelningar som redan finns i klassen kan det samarbete som gjorts för Företagsbyn göra underverk för de sociala relationerna i klassen. Vår elevrespons visar att i Företagsbyn lär sig eleverna att uppskatta de olika medlemmarna i teamet och förstå att ett fungerande team behöver olika människor, som alla har sina egna styrkor.

Hantera besvikelse med klassen

Det kan hända att många elever söker sig till samma yrke, varvid någon kommer att bli besviken över fördelningen av yrkena. Känslan av besvikelse kan vara mycket stark, eftersom Företagsbyn är en upplevelse som eleverna ser fram emot. Viket yrke man får kan förknippas med starka bilder eller förväntningar. Att hantera besvikelse är viktigt. Besvikelser som upplevs i en säker miljö och att övervinna dem ökar elevens resiliens. Du kan hantera känslan av besvikelse, till exempel med övningen nedan.

Steg 1: Be eleverna att sitta gruppvis. Be eleverna att blunda. Under övningen är det inte tänkt att man ska prata. Be eleverna att föreställa sig i vilken del av kroppen känslan du listade känns. Be eleven att lägga handen på den del av kroppen där känslan känns. Lista dina känslor i lugn takt. Vänta på att alla ska välja och lägga sin hand på en del av kroppen.

I vilken del av kroppen känner du…

  • spänning
  • glädje
  • att du är generad
  • kärlek
  • rädsla
  • iver
  • ilska eller irritation
  • besvikelse

Be eleverna att öppna ögonen och berätta för gruppen var besvikelse känns i kroppen.

Fas 2: Be eleverna att diskutera i grupp med hjälp av frågorna nedan.

  1. Hurdan är känslan av besvikelse? Hur känns den?
  2. I vilka situationer har du känt dig besviken?
  3. Vad har hjälpt dig om du har blivit besviken?

Efter en kort tid stund du be några grupper att dela med sig av sina svar på frågorna.

Steg 3: Berätta för eleverna att för många människor är jobbsökning en situation där de kan känna sig besvikna. Få personer, om någon alls, har fått varje jobb de har sökt. Besvikelse är en naturlig känsla. Det är viktigt att lära sig att uttrycka det och, å andra sidan, att hitta sätt att hantera känslorna.

Troligtvis kommer någon att få ett yrke som inte var deras förstahandsval. Detta kan leda till besvikelse.

Ge grupperna uppgiften att komma med 1–3 tips om vad man kan göra när man är mycket besviken, till exempel för det yrke man har fått i Företagsbyn.

Be varje grupp att dela med sig av sina tips.

Företagshubbens annorlunda roll

Företagshubbens anställda är företagare som driver sin egen verksamhet på egen hand. Under lektionerna och under bydagen samarbetar de med andra företagare i Företagshubben. När uppgifterna i läroboken uppmanar att göra uppgiften tillsammans med företagsteamet gör företagarna i Företagshubben uppgiften tillsammans.

Samarbetsuppgifter inkluderar till exempel

  • Lektion 5 uppgift 3. Arbetsgemenskapens regler
  • Lektion 7 uppgift 1. Företagets mål
  • Lektion 8 uppgift 2. Fördelar för företag genom cirkulär ekonomi
  • Lektion 10 uppgift 2. Respons till mitt team