Lektionsplaner: 6:e lektionen Bli bekant med företag
Granska lektionernas innehåll och mål.
6:e lektionen: Bli bekant med företag
Lektionens mål
- Eleven förstår att det finns olika företag och olika slags företagande
- Eleven förstår skillnaden mellan produkt och tjänst
- Eleven bekantar sig med företaget där hen arbetar
- Eleven utvecklar sina grupparbetsfärdigheter
Förberedelser
Eleven behöver den egna arbetsplatsens informationssida för att göra uppgifterna. Informationssidan finns i elevens app. Om ni inte använder appen hittar du länken till informationssidan i lärarportalen.
Reservera enheter för eleverna (pekplattor eller datorer) eller be eleverna ta med sin egen mobila enhet till lektionen. Det är enklast för eleverna att söka information med de egna enheterna.
Varje företagare i Företagshubben behöver en egen enhet.
Tillbehör
Lärobok, blyertspenna och suddgummi. Varje elev har en egen mobil enhet/dator eller en enhet i företagsteamet.
För tilläggsuppgifter behövs räknare och tärningar samt vars och ens egen Företagsbyn-klistermärkesark.
Tilläggsuppgifter i läroboken
Lektionens tilläggsuppgifter finns på sidorna 52–53. Lektionens tilläggsuppgift är glasskioskspelet som eleverna kan spela ensamma, i par eller grupp.
Varje team får en egen informationssida i appen
Om du behöver anvisningar för att använda appen kan du bekanta dig närmare med appens anvisningar här.
Om enheterna inte räcker till kan företagsteamen göra den här lektionens uppgifter på en enhet.
Eleverna behöver företagets informationssida som finns i appen för att göra uppgifterna 1 och 2 i läroboken. Informationssidan finns i appen i lektionens uppgift 1 samt i appens undermeny när du väljer Din arbetsplats, och följer den första länken på sidan som öppnas.
Eleverna kan göra lärobokens uppgift 2 i appen. Då sparas företagets presentation för alla i den egna arbetsplatsens profil. Presentationen kommer också att synas på elevernas pekplattor under bydagen.
Överraskande ansvarsfrågor
Under appens lektioner 6–9 får eleverna en blixtuppgift på varje lektion. Blixtuppgifterna hör ihop med företagens ansvarsfullhet. Valen som varje elev gör i uppgiften påverkar ansvarspoängen för deras eget företag. Poängen kan följas med i appen under fliken Din arbetsplats
Hur kan du utnyttja denna funktion i undervisningen?
Alla människor är olika sorters spelare. Somliga motiveras av tävling och jämförelse, medan andra motiveras av berättande, den egna rollen och undersökande. Spelare som motiveras av tävlande hittar troligtvis på något eget att tävla i om tävlingsmöjligheter inte erbjuds av spelet i sig självt. I appen Företagsbyn har man velat inkludera element som engagerar alla typer av spelaren. Företag kan i appen tävla om vem som är mest ansvarsfull – vad kunde vara bättre tävling än så! Ni kan jämföra ansvarsresultaten i slutet av varje lektion: vilken av klassens arbetsplatser var mest ansvarsfull ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Nedan kan du se ansvarstemat för varje lektion, och ni kan diskutera ämnet med stöd av hjälpfrågorna, om ni vill.
Ansvarsfrågor
Lektion 6: Vart flyttas produktionen?
Ert företag producerar sina produkter i en fabrik i Finland.
- Tillverkningen av produkterna i Finland är dyrt för ert företag.
- Däremot kan ni lita på att fabriksarbetarnas arbetsförhållanden är goda, och lönen är rimlig.
- Fabriken finns dock långt borta, och därför måste produkterna transporteras för försäljning. Transporten orsakar utsläpp som är skadliga för klimatet.
Välj en verksamhetsmodell för ditt företag. Alla har på sitt eget sätt en inverkan på ert företags ansvarspoäng.
Oppitunti 7: Vad används vinsten till?
Ert företag har gjort vinst på sin försäljning.
Välj en verksamhetsmodell för företaget. Alla har på sitt eget sätt en inverkan på ert företags ansvarspoäng.
Lektion 8: På vilket sätt är ditt företag ansvarsfullt?
Med hjälp av företagsverksamheten kan du främja samhällsställningen av frågor som är viktiga för dig eller driva förändringar i frågor som är viktiga för dig. Du vill satsa på ditt företags ansvarsfullhet och frågor som är viktiga för dig. Fundera på vad som är särskilt viktigt för dig. Vilken fråga vill ditt företag främja?
Välj en verksamhetsmodell för företaget. Alla har på sitt eget sätt en inverkan på ert företags ansvarspoäng.
Lektion 9: Hurdan el använder ert företag?
Konsumenterna och företagen kan själv bestämma varifrån och på vilket sätt elen de köper är producerad. Det finns en skillnad i elpriset och produktionsmetoden. Vissa metoder att producera el är mer hållbara för naturen än andra. Ert företag måste bestämma metoden som används för att producera elen ni köper till er kontorsbyggnad.
Välj en verksamhetsmodell för företaget. Alla har på sitt eget sätt en inverkan på ert företags ansvarspoäng.