Anvisningar och tips Företagsbyn för lågklasser

Anvisningar och tips Företagsbyn för lågklasser

Att stödja elevens rollupplevelse

Av responsen från eleverna som deltagit i Företagsbyn har vi märkt att rolleken under Företagsbyn och sådant som hör ihop med den, såsom att arbeta i ett riktigt företag, lön, egna arbetsuppgifter och ett eget företagsteam, är de elementen på Företagsbyn-lektionerna som motiverar eleverna allra mest. Rolleken inspirerar och belönar, vilket underlättar lärandet. Rollspelet är alltså värt att satsa på.

Som lärare kan du stödja byggandet av elevens roll och klassens gemensamma rollspel. Vi har samlat våra bästa tips nedan.

  1. Kasta in dig in i arrangemangen av arbetsintervjuer! Rolleken börjar när eleven lever in sig i rollen som arbetssökande och ansöker om ett arbete för första gången. Du kan underlätta elevens övergång till rollen genom att själv kasta dig in i arbetsintervjusituationen. Intervjua inte eleverna som deras lärare, utan som representant för företaget i fråga. Med en liten förändring i accessoarer kan du markera för eleverna att du agerar i en annan roll: bär en slips, hatt, glasögon eller en halsduk för intervjun. När du tar av dig accessoaren är du återigen den trygga läraren.
  2. Rekvisitan redo! Från och med lektion 5 agerar eleverna i företagsteam och arbetar på Företagsbyn-lektionerna. Du kan diskutera med eleverna vilken typ av arbetskläder som skulle passa vilken roll. Elever kan bära arbetskläder till Företagsbyn-lektionerna eller en egen accessoar som är lämplig för sitt eget yrke under Företagsbyn-lektionerna. Kläder och accessoarer hjälper eleven att övergå i en professionell roll under Företagsbyn-lektionerna.
  3. ID-kort för lektionen! I lektion 5 eller senare kan företagsteamen utforma och pyssla identitetskort för sitt eget företag, som visar varje elevs namn, yrke och företag. Identitetskorten kan till exempel tillverkas av kartong eller lamineras. Korten kan fästas på kläder med en säkerhetsnål eller med yllegarn om halsen. Ni kan komma överens om att ID-kort alltid används under Företagsbyn-lektioner. ID-kortet hjälper eleven att övergå till sin professionella roll under Företagsbyn-lektionerna.
  4. Kom ihåg vem du pratar med! Från och med lektion 5 har Företagsbyn-lektioner verkställande direktörer, fysioterapeuter, bankdirektörer och baristor – inte elever. Tala med grupper av elever som företagsteam och företagsnamn, till exempel anställda i Terveystalo eller folket på stadshuset. Samarbeta med företagsteamens ledare för att ge anvisningar: ge anvisningarna till ledarna och be dem att leda sitt eget team i uppgifterna.
  5. Det är viktigt att avsluta rollspelet! Rollspelet slutar i lektion 10, när eleverna håller det sista teammötet i sina företagsteam, ger respons och får arbetsintyg. I slutet av rolleken kan du diskutera följande frågor, till exempel i par, i blandade grupper eller tillsammans med hela klassen:
    • Hur kändes det att spela din yrkesroll under Företagsbyn?
    • Vad var lätt för dig? Vad var svårt?
    • Agerade du annorlunda än vanligt? Vad gjorde du annorlunda eller hur var du annorlunda?
    • Vad lärde du dig när du agerade i din yrkesroll?