Lektionsplaner: 5:e lektionen Din arbetsgemenskap

Granska lektionernas innehåll och mål.

5:e lektionen: Din arbetsgemenskap

Tilläggsuppgifter

Om ni har tid kan ni göra tilläggsuppgifter +1 och +2 före uppgift 3, eller gå tillbaka och granska företagsteamet regler när ni har gjort tilläggsuppgifterna.

Båda tilläggsuppgifter kan utföras självständigt eller som gruppuppgifter. Nedan hittar du anvisningar för att utföra uppgifterna funktionellt. Funktionella tilläggsuppgifter lämpar sig till exempel för modersmålslektioner.

Funktionellt alternativ till tilläggsuppgift +1

Syftet med övningen är att väcka eleverna till att reflektera över egenskaperna hos en hälsosam arbetsgemenskap och att öva på att sätta sig i en annan persons ställning. Eleverna övar på att kasta in sig, mod och samarbetsförmåga.

Föreställ dig

Be företagsteamen att sätta sig ner i grupper. Be eleverna att blunda. Under övningen är det inte meningen att prata. Be eleverna att föreställa sig hur det ser ut på en arbetsplats där…

  • alla behandlas rättvist
  • alla får vara som de är
  • alla anställda följer gemensamma regler
  • ingen lämnas utanför
  • alla tar ansvar för sina egna uppgifter

Lista långsamt frågorna nedan. Ge eleverna tid att föreställa sig.

  • Vilka ljud hörs på arbetsplatsen?
  • Hur sitter de anställda?
  • Hurdana miner har de anställda?
  • Hur pratar de anställda med varandra?
  • Hur känns det att vara på arbetsplatsen?

Be eleverna att öppna ögonen och berätta för sitt eget företagsteam om vad de föreställde sig.

Aktiviteter

När eleverna har diskuterat, tilldela teamen att utforma en ögonblicksbild av ett pausrum för denna arbetsgemenskap en eftermiddag. I ögonblicksbilden ställer eleverna sig i stillastående positioner för att beskriva ett konkret ögonblick. Ögonblicksbilden är som ett fotografi.

Framträdanden

Presentera ögonblicksbilderna antingen för läraren eller hela klassen.

Räkna från fem till noll och under tiden sätter sig laget i den överenskomna ögonblicksbilden. Bilden visas medan läraren räknar från ett till fem, varefter bilden får rungande applåder.

Om de vill kan teamen berätta vad som händer på ögonblicksbilden.

Funktionellt alternativ till tilläggsuppgift +2

Syftet med övningen är att öva på beteende som uppmärksammar andra och att vara i någon annans ställe. Eleverna övar på att kasta in sig, mod och samarbetsförmåga.

Dela in eleverna i grupper om tre. Grupperna kan behandla alla tre situationer, eller så kan du ge varje grupp en av de tre situationerna.

Be eleverna att läsa beskrivningen av situationen och diskutera svaren på frågorna nedanför texten.

Ge gruppen en uppgift beroende på situationen som diskuteras

  • Situation 1: Förbered en kort föreställning där ni visar hur Paju anländer till kontoret på ett annat sätt än i texten.
  • Situation 2: Förbered en kort föreställning där ni visar hur Venni och Paju interagerar med Jamal.
  • Situation 3: Förbered en kort föreställning där ni visar hur Venni eller de andra agerar på ett annat sätt än i texten.

Visa föreställningarna för läraren eller hela klassen. Ni kan också filma föreställningen med era telefoner eller pekplattor.