Lektionsplaner: 5:e lektionen Din arbetsgemenskap

Granska lektionernas innehåll och mål.

5:e lektionen: Din arbetsgemenskap

I denna uppgift övar eleverna på att uttrycka och motivera sina egna åsikter. Eleverna kan göra uppgiften självständigt eller så kan ni göra uppgiftsdelen 1a funktionellt. Lärobokens uppgift avslutas med en pardiskussion.

Om ni diskuterar svaren på uppgiften med hela klassen, uppmuntra också elever som inte håller med om att berätta sitt perspektiv.

Funktionell metod för utförande av uppgift 1a

Låt eleverna stå mitt i rummet mellan två punkter i en kö eller rad. Punkterna kan till exempel vara fram- och bakdelen av klassen. Berätta för eleverna att en punkt representerar ”helt av samma åsikt” och den andra representerar ”helt av annan åsikt”. Man kan stanna mitt i rummet, var eleverna nu står, om man varken är av samma eller annan åsikt. Betona för eleverna att det inte finns några rätta svar på denna uppgift. Läs högt påståendet i lärobokens uppgift och be eleverna att flytta sig enligt sin egen åsikt till punkten eller mellan dem.
När alla har flyttat till den plats de har valt, be några elever från båda punkterna eller mitten att motivera sin åsikt. Man kan också byta åsikt efter att ha hört en annan persons motivering.

Påståenden i läroboken och hjälpfrågor till läraren

  • ”Jag tycker att man borde få högre lön för ett yrke med mer ansvar”
    • Vilken typ av arbetsuppgifter är ansvarsfulla?
    • Vad gör dem ansvarsfulla?
    • Vilken typ av arbetsuppgifter tycker du inte innebär mycket ansvar?
  • ”Enligt mig borde man få mer lön i yrken som man studerar länge till”
    • Vad anser ni om yrken som inte kräver att man studerar i en skola, men som kräver speciella färdigheter? Till exempel bildkonstnärer eller musiker
  • ”Jag tycker att det är acceptabelt att locka anställda med högre löner till yrken för vilka det inte finns tillräckligt med arbetssökande”
    • Varför är det svårt att hitta arbetstagare för vissa yrken?
    • Varför var det endast få i vår klass som sökte till X-yrket (ett av Företagsbyns yrken som tilldelades din klass)? Varför tror du att så många sökte till X-yrket (ett av Företagsbyns yrken som tilldelades din klass)?