Tilläggsmaterial Företagsbyn för lågklasser

Tilläggsmaterial Företagsbyn för lågklasser

Medieläskunnighet

Under lektionerna övar man på medieläskunnighet genom att bekanta sig med olika reklam och göra ett reklam för ditt eget företag. Syftet är att förstå hur vi påverkas av reklam. Media är en oskiljbar del av samhället, vars verksamhetsprinciper vi bekantar oss med under hela Företagsbyns lärandehelhet. Mitt i ett ständigt växande informationsflöde ökar betydelsen av medieläskunnighet. Det är viktigt att uppfatta de djupare betydelserna bakom de mest uppenbara betydelserna som produceras av media och att granska kritiskt samt filtrera den information som man tar in.

Materialet har sammanställts i samarbete med Yle.

Yle triplet – kontinuerlig undervisning i medieläskunnighet

Den kostnadsfria Yle Triplet som produceras av Yle Nyhetsskolan är en bra plats för kontinuerlig undervisning inom medieläskunnighet. Yle Triplet erbjuder färdiga läromaterial om Yles nyheter till elever inom grundskolan och andra stadiet. Tre nyhetsvideor publiceras varje dag på Yle Triplet samt uppgifter, bakgrundsmaterial och ett nyhetsquiz förknippade med nyheterna. Triplet är ett bra tillskott till exempel som klassens egna grej varje dag eller vecka, som utvecklar elevernas medieläskunnighet och gör det enkelt att inkludera många aktuella ämnen i klassens undervisning.

Materialet hittar du bakom denna länk.

Videouppgiftshelheter om mediekritik

  • Konspirationsteorier får mer och mer uppmärksamhet på grund av sociala medier. Särskilt coronaviruspandemin satt fart på spridningen av lögner på webben. Videon och uppgifterna i Yle Nyhetsskolan hjälper till att skilja på fakta och fiktion. I slutet av materialet finns också länkar till annat material. Du hittar materialet bakom denna länk.
  • God medieläskunnighet kan rädda dig från att gå i en mängd olika fällor. I det här materialet går vi igenom vad deepfake-videor, fejknyheter eller Trollfabrik-spelet är för något. Videor och uppgifter i Yle Nyhetsskolan hjälper till att identifiera skadliga fenomen på webben. I slutet av materialet finns också länkar till annat material. Du hittar materialet bakom denna länk.
  • Detta material går igenom vad fejknyheter, filterbubblor eller trollfabriker är för något. Videorna och uppgifterna i Yle Nyhetsskolan hjälper till att identifiera fällor på webben. I slutet av materialet finns också länkar till annat material. Du hittar materialet bakom denna länk.

Videouppgiftshelhet om listig valpåverkan

Det är naturligt att partier vill påverka väljarna strax före valet. Det är dock viktigt att identifiera vanligt valarbete och påverkan på valet genom lögner. Videon och uppgifter i Yle Nyhetsskolan hjälper till att förstå valpåverkan som ett fenomen. I slutet av materialet finns också länkar till annat material. Du hittar materialet bakom denna länk.

Lektion i mediefostran om nyheter, insändare och bloggande

Lektionsplanen för Yle Nyhetsskolan består av olika övningar, där eleverna övar på att brainstorma nyhetsidéer, genomföra intervjuer och sammanställa intervjudata till nyheter och skriva själv både i grupp och självständigt.

Du hittar materialet bakom denna länk.

Material för att göra nyheter

Yle Nyhetsskolans material är lämpligt för att gå igenom tillsammans med klassen eller för eleven att bekanta sig självständigt. Pikakurssi tähtitoimittajaksi (ung. Stjärnreporterns snabbkurs, på finska)-materialet innehåller anvisningar för att göra nyheter i ett roligt serieformat. Materialet svarar på frågorna: vad är nyheter, hur känner man igen nyheter, var hittar man nyhetsämnen, hur man gör nyheter och intervjuer?

Materialet kan till exempel användas som utgångspunkt för att göra en egen klasstidning.

Materialet hittas bakom denna länk.

Instruktioner för läraren för att filma videor med elever

Är du till exempel intresserad av att filma videor med elever, men känner att dina egna färdigheter inte räcker till? Kolla in anvisningarna av Yle Nyhetsskolan för att hjälpa dig att lyckas med din klass i alla projekt.

Materialet hittas bakom denna länk.