Känslan av trygghet är en förutsättning för koncentration och intresse. Samarbete, lek och spel fungerar inte om eleverna känner sig spända över vad som händer härnäst. Därför är det viktigt att inte börja med den mest utmanande funktionella övningen i en ny grupp.
Känslan av trygghet byggs genom att börja med enklare uppvärmningsövningar. Som uppvärmningsövningar lämpar sig övningar där eleverna kan delta med en låg tröskel utan att uppmärksamheten riktas mot vad en elev gör. I avsnittet Uppvärmning i varje lektionsplan hittar du en övning som syftar till att både orientera eleverna mot temat för lektionen och få alla elever att delta, antingen kroppsligt eller muntligt, i början av lektionen.
Om gruppen inte har spelat och lekt mycket tillsammans kan man ange tydligt i början varför spelet spelas och med vilka regler. I funktionella övningar kan man kräva att alla elever deltar, men det är viktigt att säga högt att ingen är tvungen att kasta in sig. Detta kan till exempel innebära att i lärarhandbokens övning Styrkehänder väljer varje elev en annan elev på vars axel hen lägger sin egen hand, men ingen tvingas berätta högt varför hen valde den eleven. Att veta detta skapar en känsla av säkerhet och hjälper eleverna att fokusera på det väsentliga i övningen.
Att kasta in sig i spel och lekar är möjligt om atmosfären i gruppen är godkännande. Faktum är att i början av lärandehelheten kan det finnas en gemensam diskussion om vilken typ av övningar som ska göras under inlärningsperioden. Gruppen kan ingå ett gemensamt avtal, i vilken man antecknar hur man deltar i spel, lekar och funktionella övningar. Avtalet kan till exempel nämna att alla får delta, spela spel och kasta in sig, men i slutet av spelet är fokus återigen på ärendet. Avtalet kan vara skriftligt eller muntligt. Eleverna gör denna typ av avtal i lektion 5, när de definierar reglerna för rolleken i sitt arbetsavtal (när de ska agera i en yrkesroll, vad som ingår i aktiviteten, vilka regler som följs i rolleken).