Lektionsplaner: 4:e lektionen Vi söker jobb!

Granska lektionernas innehåll och mål.

4:e lektionen: Vi söker jobb!

Uppvärmning

Övningen kräver ett rum där eleverna kan röra sig gåendes.

Syftet med övningen är att väcka eleverna till att fundera hur det första intrycket påverkas av hur man presenterar sig själv, och vilken typ av första intryck de vill göra av sig själva. Övningen ökar också elevens mod att ta sig an uppgifter och presentera sig när det finns många repetitioner och det inte finns någon risk för misslyckande.

Be eleverna att gå fritt i rummet. Varje gång de träffar en annan elev skakar de hand och presenterar sig. Ni kan komma överens om vad alla ska säga (till exempel namn, ålder, två styrkor). Pausa spelet, till exempel genom att blåsa i visselpipan, och ange en ny stil där eleverna ska presentera sig. Stilar kan till exempel vara ivrig, lat, tyst, högljudd, modig, självsäker, stötande. I slutet av övningen kan ni diskutera till exempel:

  • Hur kändes övningen?
  • Vad var enklast och svårast i övningen?
  • Vilken stil lämnade det bästa intrycket?
  • Vilken stil lämnade det värsta intrycket?
  • Hur ska man presentera sig när man träffar någon för första gången?

Dela in i par

Du kan dela upp eleverna i par och instruera paren om lektionens uppgifter. När paret har slutfört sina egna jobbansökningar kan de gå vidare till uppgifter 2 och 3, som syftar till att förbereda eleven för den kommande anställningsintervjun.

Lektionen består av:

  1. Att läsa informationstext
  2. Fylla i en arbetsansökan och
  3. Förberedelser inför en arbetsintervju.