Mål och läroplanen Företagsbyn för lågklasser

Mål och läroplanen Företagsbyn för lågklasser

Samhällslära

Med hjälp av Företagsbyn-lärandehelheten kan skolan uppnå de mål som anges i läroplanens grunder i samhällslära för årskurs 4–6.

Diskussions- och beslutsfattandefärdigheter

Under hela Företagsbyn-lärandehelheten uppmuntras eleverna att diskutera, öva på att bilda och uttrycka sina egna åsikter samt konstruktiv diskussion. Från och med lektion 5 arbetar eleverna i grupper där de övar på att lyssna på andra och uttrycka sina egna åsikter i en trygg miljö, motiverar sina egna åsikter och fattar gemensamma beslut.

Arbetslivskompetens och entreprenörskap

I Företagsbyn-lärandehelheten kan eleven bekanta sig med ett brett spektrum av yrken och olika arbetssätt. För många elever är Företagsbyn deras första kontakt med arbete och företagande. En inspirerande och motiverande inlärningsperiod stärker intresset för arbetet och hjälper eleven att identifiera sina egna intressen och mål. Som en del av inlärningspaketets jobbsökningsprocess övar eleverna på att identifiera sina egna styrkor. Under hela inlärningspaketet identifierar eleverna nya styrkor i sig själva genom olika uppgifter och sin egen grupp.

Ekonomi och ansvar

Under Företagsbyn blir eleverna bekant med ekonomi och att hantera sin egen ekonomi. Under dagen i Företagsbyn får eleverna en konkret möjlighet att öva på att agera som konsumenter, sköta ärenden i en bank och planera sin egen konsumtion. Eleverna reflekterar över ansvar genom lärandehelheten ur olika perspektiv: ur den egna arbetsplatsens synvinkel och ur den egna verksamhetens synvinkel.

Företagsbyn svarar på de viktigaste innehållsområdena relaterade till målen inom samhällslära för årskurs 4–6.

S1 Vardagsliv och att hantera det egna livet

Under lärandehelheten bekantar sig eleverna djupgående hur samhället fungerar. Under perioden bekantar sig eleverna med olika yrken, olika arbetssätt, det egna sättet att spendera pengar och hantera ekonomin. Under lektionerna och dagen i Företagsbyn provar man i praktiken på att söka jobb, arbeta, agerande i den egna arbetsgemenskapen och att agera som konsument. Eleverna uppmuntras att tänka på hur de kan påverka en bra arbetsmiljö och aktivt bidra till den. Ansvaret för den egna ekonomin, åtgärderna, den egna gemenskapen och verksamheten i den är övergripande i lärandehelheten.

S2 Ett demokratiskt samhälle

I Företagsbyn-lärandehelheten arbetar eleverna i permanenta grupper från och med lektion 5. I dessa grupper får eleverna öva på gemensamt beslutsfattande säkert samt dela och bära ansvar. I lärandehelheten bekantar man sig med jämställdhet i arbetslivet.

S3 Aktivt medborgarskap och påverkan

Under lärandehelheten övar eleverna på att agera som en del av samhället och den egna arbetsgemenskapen. Eleverna deltar i beslutsfattandet i den egna gemenskapen och i Företagsbyns miniatyrsamhälle. I Företagsbyn-miniatyrsamhället hålls en omröstning, och ett kommunfullmäktige bestående av elever samlas där.

S4 Ekonomisk verksamhet

Under lärandehelheten bekantar sig eleverna med vad ekonomi innebär och hur den påverkar deras egna liv. Under dagen i Företagsbyn följer eleverna ekonomin i sitt eget företag, och efter bydagen repeterar de hurdan ekonomin under dagen i Företagsbyn är som helhet och hur det påverkade till exempel de skatter som tillkommer samhället. Eleverna lär sig om att spara, tjäna och spendera, och får praktisk erfarenhet av dessa.

Regionala företagsbyar återspeglar särdragen och nyckelsektorerna i näringslivet i varje region.