Mål och läroplanen Företagsbyn för lågklasser
Mål och läroplanen Företagsbyn för lågklasser
Läroplan
Lärandehelheten svarar på flera av läroplanens övergripande mål och har därtill beaktat flera läroämnesspecifika innehåll och mål. Därför kan den genomföras i skolan som en övergripande eller tvärvetenskaplig lärandehelhet. Lärandehelheten innehåller ett särskilt stort antal innehåll och mål inom samhällslära. I kommuner där samhällslära undervisas i sjätte klass kan det hända att lärandehelheten placeras att ingå i undervisningen i samhällslära.
Mångsidig kompetens i lärandehelheten
Lärandehelheten svarar på flera av läroplanens övergripande mål och har därtill beaktat flera läroämnesspecifika innehåll och mål. Därför kan den genomföras i skolan som en övergripande eller tvärvetenskaplig lärandehelhet. Lärandehelheten innehåller ett särskilt stort antal innehåll och mål inom samhällslära. I kommuner där samhällslära undervisas i sjätte klass kan lärandehelheten placeras att ingå i undervisningen i samhällslära.
Förmåga att tänka och lära sig (K1) | Lärandehelhetens experimentella och kreativa arbetssätt och samarbete stöder utvecklingen av förmågan att tänka och lära sig. Lek, spelifiering och andra funktionella arbetssätt ger glädje att lära sig, och stärker därmed kreativt tänkande och insikter. |
Kulturell och kommunikativ kompetens (K2) | Under lärandehelheten agerar eleverna i team där de kan öva sina sociala färdigheter, färdigheter för uppskattande interaktion samt sätt att uttrycka sig själva och sina åsikter. Under lärandehelheten får eleverna öva på att uppträda i en trygg miljö.
När man övar arbetslivsfärdigheter betonas uppskattande möten med andra människor och efterlevnad av goda vanor. Under lärandehelheten blir eleverna bekanta med ansvar och vägleds att göra etiskt hållbara val. Spelifiering under lärandehelheten uppmuntrar eleverna att använda sin fantasi och uppfinningsrikedom. |
Vardagskompetens (K3) | Lärandehelheten handleder eleverna att upptäcka att var och en påverkar sitt eget och andras välbefinnande genom sina egna handlingar. Eleverna bär ansvaret för besluten de fattar.
Eleverna övar på självreglering, initiativtagande och vägledning av sitt eget arbete. Innehållet i lärandehelheten innehåller flera innehåll som är kritiska för vardagskompetensen, till exempel att hantera sin egen ekonomi, agera som konsument och färdigheter relaterade till en välmående arbetsgemenskap. |
Multilitteracitet (K4) | Lärandehelheten stöder utvecklingen av multilitteracitet genom att ge eleverna erfarenheter av olika texter i läroboken, elevernas app och dagen i Företagsbyn. Olika uppgiftstyper i läromaterialet och under bydagen erbjuder övningar i multilitteracitet. |
Digital kompetens (K5) | I lärandehelheten är tekniken ett mål för lärande (säker användning av nätbanken) och ett verktyg (fördjupning av lärandet under lektionerna och bydagen med appen). |
Arbetslivsfärdigheter och entreprenörskap (K6) | Lärandehelheten ger sjätteklassare en första kontakt med arbetslivet. Företagsbyn är en upplevelse som lämnar en positiv bild av arbetslivet och väcker intresse för sina egna arbetslivsmöjligheter. Lärandehelheten förbättrar elevernas allmänna arbetslivsförmåga.
Särskilt det att verka i miniatyrsamhället under dagen i Företagsbyn hjälper till att förstå sitt eget ansvar och skyldigheter som medlem i sin gemenskap och sitt samhälle. Under dagen i Företagsbyn har eleverna möjlighet att prova på företagande och få en uppfattning om att sysselsätta sig själv. Lärandehelhetens funktionella karaktär uppmuntrar eleven att anstränga sig för att uppnå målet. Regionala Företagsbyar återspeglar de specifika egenskaperna och nyckelsektorerna i näringslivet i varje region. |
Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid (K7) | Eleverna övar på att vara aktiva medborgare under dagen i Företagsbyn. Eleven ser effekterna av sina egna handlingar och sina egna val under lärandehelhetens gång.
Hållbara val har satts i centrum för lärandehelheten till exempel i de ekonomiska- och företagsinnehållen. I lärandehelheten och under dagen i Företagsbyn lär sig eleverna om företagens ansvar och fattar beslut vars effekter är omedelbart synliga för dem. Syftet är att inspirera eleverna att påverka samhället. Påverkan simuleras under dagen i Företagsbyn, där eleverna röstar om vad samhällets skattemedel används till. |