Lektionsplaner: 10:e lektionen Efter dagen i Företagsbyn

Granska lektionernas innehåll och mål.

10:e lektionen: Efter dagen i Företagsbyn

Uppvärmning

Du kan välja den metod för genomförande som passar din klass bäst. Syftet med övningarna är att väcka eleverna till lektionens ämne. Under övningen ser eleven tillbaka på Företagsbyn-dagen och dess olika stunder.

Alternativ 1: Vi diskuterar!

Eleven övar på att bilda och uttrycka sin egen åsikt samt självreflektion. Dela in eleverna i par och be dem berätta för varandra:

  • Vad lyckades du med under dagen i Företagsbyn?
  • Vilken sak krävde mod från dig under dagen?
  • Vilka saker krävde ansträngning och uthållighet?
  • Vad var det mest oförglömliga ögonblicket under bydagen?

Alternativ 2: Aktiviteter!

Övningen ger eleven verktyg för att uttrycka sina egna känslor och tankar. Eleven övar på att kasta in sig, mod och att uttrycka sina tankar kreativt.

Be eleverna att stå i klassrummet så att alla har plats runtomkring sig. Be eleverna att komma ihåg vissa stunder av dagen i Företagsbyn och att göra en staty, det vill säga ett fruset utseende och position från det ögonblick de kommer ihåg. Läs upp ett ögonblick från listan nedan och räkna sedan långsamt från fem. Eleverna ska frysa i ställningen för det nämnda ögonblicket när du når noll. Du kan kommentera statyerna du ser och be några elever att berätta för dig vilket ögonblick deras staty föreställer. Kom slutligen ihåg att befria eleverna från statypositionen.

Bilda en staty…

  • av ett ögonblick då du behövde mod
  • av ett ögonblick då du lyckades
  • av ett ögonblick du alltid kommer ihåg
  • av ett ögonblick du är stolt över
  • av ett ögonblick då du lärde dig något nytt
  • av ett ögonblick som kändes vemodigt
  • av ett ögonblick som krävde ansträngning och uthållighet
  • av ett ögonblick då du samarbetade
  • av ett ögonblick då du överträffade dig själv