Lektionsplaner: 3:e lektionen Bli bekant med arbetslivet

Granska lektionernas innehåll och mål.

3:e lektionen: Bli bekant med arbetslivet

Aktivitet 3. Mina styrkor

Syftet med denna uppgift är att stödja elevens självkänsla och hjälpa hen att identifiera hos sig själv de styrkor som behövs i arbetslivet. Det finns inga rätta svar på uppgiften.

Nedan hittar du en alternativ metod för att genomföra uppgiften.

Alternativ: Aktiviteter!

Alternativa metoder för genomförande av lärobokens uppgift 3. Mina styrkor. Dessa övningar kan också användas under andra än Företagsbyn-lektioner. Syftet med övningarna är att väcka eleven till att identifiera sina egna och andras styrkor.

Styrkesträckan (5 min.)

Övningen kräver ett rum där eleverna kan flytta från en punkt (till exempel en vägg) till en annan (motsatt vägg).

Låt eleverna stå mitt i rummet mellan de två punkterna i en kö eller rad. Punkterna kan till exempel vara fram- och bakdelen av klassen. Därefter listar du styrkepar där eleven ska välja det ena alternativet där hen är lite eller mycket bättre på än det andra alternativet. Det är bra att berätta för eleverna att det ibland kan finnas styrkepar där båda alternativen är elevens styrkor, och ibland sådana par, där det är svårt att komma fram till vilket som skulle vara elevens styrka. Paren är varken motsatser eller exklusiva. Att man väljer det ena betyder inte att man är dålig på det andra. Be dock eleverna att alltid välja ena alternativet. Berätta alltid vilken punkt eleverna ska flytta till enligt valet. När eleverna har flyttat till en av punkterna kan du be frivilliga att berätta var och när deras styrka är synlig. Du kan be om några kommentarer om båda styrkorna.

Styrkepar kan till exempel vara:

Mod – Omdöme

Kreativitet – Noggrannhet

Förmåga att se skönhet – Effektivitet

Ambition – Förmåga att lätt bli ivrig

Att agera i grupp – Självständigt arbete

Hjälpsamhet – Leder med gott exempel

Styrkehänder (5 min.)

Övningen kräver ett rum där eleverna kan röra sig gåendes.

Be eleverna att stå i rummet så att de kan se varandra och höra anvisningarna du ger. Under övningen är det inte tänkt att man pratar. Berätta att syftet med övningen är att identifiera klasskamraternas styrkor. Be eleverna att tänka på styrkorna hos så många elever som möjligt och att lägga handen på axlarna på så många olika människor som möjligt under övningen. Be eleverna att lägga handen eller händerna på axeln på någon med den styrka du sade. Be eleverna att inte kommentera sitt val på något sätt, och den valda kommenterar inte det att de valts. När alla har valt, be eleverna att se sig omkring för att se vems styrka det var. Försök att fortsätta övningen tills varje elev har fått en styrka från sin klasskamrat.

”Lägg handen på axeln på någon som…”

…är pålitlig, har ett sinne för humor, är hjälpsam, är påhittig, är en lagarbetare, blir ivrig lätt, gör andra ivriga, är bra på att lyssna, kan säga sin åsikt tydligt, behandlar andra med respekt, är en bra ledare, är effektiv