Lektionsplaner: 2:a lektionen Så fungerar vårt samhälle
Granska lektionernas innehåll och mål.
2:a lektionen: Så fungerar vårt samhälle
Uppgift 1. Företagets vinst
Syftet med denna uppgift är att visa för eleven hur företagets vinst bildas genom att subtrahera företagets utgifter från företagets inkomster. Uppgiften kräver matematiska färdigheter. I uppgiften kan man använda räknare som hjälp.
Före uppgiften påbörjas kan ni undersöka uppgiftens bild tillsammans. Be eleverna att berätta vilka saker man kan identifiera på bilden, vad som händer på den, vad man kan dra för slutsatser av bilden.
På bildens syns Jamals och Pajus glasskiosker. Jamals kiosk har endast en kund. Jamal har inte dekorerat sin kiosk, reklam eller erbjudanden finns ingenstans, kunderna har bara en stol. Jamals kiosk ser ut att vara på en skuggig plats.
Pajus kiosk har många kunder. Paju har dekorerat sin kiosk, kiosken har reklam och erbjudanden, det finns bord och stolar bredvid kiosken och kiosken ser ut att vara på ett soligt ställe.
Rätta svar på uppgiften hittas i svarsboken
I uppgiftsdelen 1f berättar eleverna hur Paju och Jamal kan öka vinsten i sina företag. Eleverna kan leta efter idéer för svaren till exempel i uppgiftens bild.
Elevens svar | Följdfråga |
Genom att öka försäljningen | Hur kan försäljningen ökas? Till exempel genom reklam, sänkta priser eller ändringar i urvalet. |
Genom att sänka anställdas löner | Hur skulle detta påverka att få anställda? Hur skulle nuvarande anställda förhålla sig om deras lön sänktes? |
Genom att sänka kioskens hyra | Hur lyckas det? Till exempel att hitta nya, billigare lokaler någon annanstans. Det är bra att notera att det kan vara dyrare att hyra ut de bästa butikerna än att hyra lokaler som inte är lika bra. Genom att ändra platsen för kiosken kan försäljningen minska när kiosken inte längre är på en populär plats. Till exempel är hyran för Pajus kiosk högre, men det är på en plats där han har gjort mer försäljning än Jamal. |
Genom att köpa billigare råvaror | Hur påverkar billigare råvaror produktens kvalitet? Tänk om kunden blir besviken över glassen hen köpte? |