Ohjeita ja vinkkejä Yrityskylä Alakoulu

Ohjeita ja vinkkejä Yrityskylä Alakoulu

Oppilaan roolikokemuksen tukeminen

Yrityskylään osallistuneiden oppilaiden palautteista olemme huomanneet, että Yrityskylän roolileikki ja siihen kuuluvat asiat kuten oikeassa yrityksessä toimiminen, palkka, omat työtehtävät ja oma yritystiimi, ovat oppilaita eniten motivoivia elementtejä Yrityskylä-oppitunneilla. Roolileikki innostaa ja palkitsee, mikä edesauttaa oppimista. Roolileikkiin kannattaa siis panostaa.

Opettajana voit tukea oppilaan roolin rakentamista ja luokan yhteistä roolileikkiä. Olemme keränneet alle parhaat vinkkimme.

  1. Heittäydy työhaastattelujen järjestelyihin! Roolileikki alkaa, kun oppilas eläytyy työnhakijan rooliin ja hakee ensimmäisen kerran työpaikkaa. Voit edesauttaa oppilaan siirtymistä rooliin heittäytymällä itsekin työhaastattelutilanteessa. Älä haastattele oppilaita heidän opettajanaan vaan kyseisen yrityksen edustajana. Pienellä muutoksella asusteissa voit merkata oppilaille toimivasi eri roolissa: pue haastatteluun kravatti, käytä hattua, silmälaseja tai huivia. Riisuessasi asusteen olet taas turvallinen ope.
  2. Rekvisiitat kuntoon! Oppitunnilta 5 alkaen oppilaat toimivat yritystiimeissä ja tekevät töitä Yrityskylä-oppitunneilla. Voitte keskustella oppilaiden kanssa, millaiset työvaatteet kuhunkin rooliin sopisivat. Oppilaat voivat pukeutua työvaatteisiin Yrityskylä-oppitunneille tai käyttää jotain omaan ammattiin sopivaa asustetta Yrityskylä-oppitunneilla. Vaatteet ja asusteet auttavat oppilasta siirtymään ammattirooliin Yrityskylä-oppitunneilla.
  3. Henkilökortilla oppitunnille! Oppitunnilla 5 tai sen jälkeen yritystiimit voivat suunnitella ja askarrella omalle yritykselleen henkilökortit, joista käy ilmi kunkin oppilaan nimi, ammatti ja yritys. Henkilökortit voi askarrella esimerkiksi pahvista tai laminoida. Kortit voi kiinnittää vaatteisiin hakaneulalla tai kaulaan villalangalla. Voitte sopia, että henkilökortteja käytetään aina Yrityskylä-oppitunneilla. Henkilökortti auttaa oppilasta siirtymään ammattirooliin Yrityskylä-oppitunneilla.
  4. Muista kenelle puhut! Yrityskylä-oppitunneilla on oppitunnilta 5 alkaen toimitusjohtajia, fysioterapeutteja, pankinjohtajia ja baristoja – ei oppilaita. Puhuttele oppilaiden ryhmiä yritystiimeinä ja yritysten nimillä, esimerkiksi Terveystalon työntekijät tai kaupungintalon väki. Hyödynnä yritystiimien johtajia ohjeiden antamiseen: kerro ohjeet johtajille ja pyydä heitä johtamaan omaa tiimiään tehtävissä.
  5. Roolileikin lopetus on tärkeä! Roolileikki päättyy oppitunnilla 10, kun oppilaat käyvät läpi viimeisen tiimipalaverin yritystiimeissä, antavat palautetta ja saavat työtodistukset. Roolileikin päätyttyä voitte pareittain, sekaryhmissä tai yhdessä koko luokan kanssa keskustella esimerkiksi seuraavista kysymyksistä:
    • Miltä tuntui toimia omassa ammattiroolissa Yrityskylän aikana?
    • Mikä oli sinulle helppoa? Entä hankalaa?
    • Toimitko eri tavalla kuin tavallisesti? Mitä erilaista teit tai millä tavalla olit erilainen?
    • Mitä opit, kun toimit ammattiroolissasi?