Ohjeita ja vinkkejä Yrityskylä Alakoulu

Ohjeita ja vinkkejä Yrityskylä Alakoulu

Turvallinen ilmapiiri on keskeistä

Keskittyminen ja kiinnostuminen vaativat turvallisuuden tunnetta. Yhteinen toiminta, leikki ja pelit eivät onnistu, jos oppilaat jännittävät, mitä seuraavaksi tapahtuu. Onkin tärkeää, ettei uuden ryhmän kanssa aloiteta haastavimmasta toiminnallisesta harjoituksesta.

Turvallisuuden tunnetta voidaan rakentaa aloittamalla yksinkertaisemmilla lämmittelyharjoituksilla. Lämmittelyharjoituksiksi sopivat harjoitukset, joissa oppilaat voivat osallistua matalalla kynnyksellä ilman, että huomio kiinnittyy yhden oppilaan toimintaan. Löydät jokaisen oppituntisuunnitelman Lämmittely-osiosta harjoituksen, jonka tarkoituksena on sekä orientoida oppilaat oppitunnin teemaan että saada kaikki oppilaat osallistumaan joko kehollisesti tai sanallisesti heti oppitunnin alussa.

Jos ryhmä ei ole pelannut ja leikkinyt paljon yhdessä, voidaan alussa sanallistaa selkeästi, miksi leikitään ja millä säännöillä. Toiminnallisissa harjoituksissa voi vaatia kaikkia oppilaita mukaan, mutta on tärkeää sanoa ääneen, ettei kenenkään ole pakko heittäytyä. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi opeoppaan harjoituksessa Vahvuuskädet sitä, että jokainen oppilas valitsee oppilaan, jonka olkapäälle laittaa oman kätensä, mutta ketään ei pakoteta kertomaan ääneen, miksi valitsi kyseisen oppilaan. Tämän tietäminen luo turvallisuuden tunnetta ja auttaa oppilaita keskittymään olennaiseen harjoituksessa.

Heittäytyminen peleissä ja leikeissä on mahdollista, jos ryhmässä vallitsee hyväksyvä tunnelma. Oppimiskokonaisuuden alussa voidaankin käydä yhteistä keskustelua siitä, millaisia harjoituksia oppimisjakson aikana tullaan tekemään. Ryhmä voi tehdä yhteisen sopimuksen, johon kirjataan, miten peleihin, leikkeihin ja toiminnallisiin harjoituksiin osallistutaan. Sopimuksessa voidaan mainita esimerkiksi, että kaikki saavat osallistua, leikeissä saa hassutella ja heittäytyä, mutta leikin loputtua keskitytään jälleen asiaan. Sopimus voi olla kirjallinen tai suullinen. Tämän tyylisen sopimuksen oppilaat tekevät oppitunnilla 5, jolloin he työsopimuksessaan määrittelevät roolileikin pelisäännöt (milloin toimitaan ammattiroolissa, mitä siihen toimintaan kuuluu, mitä sääntöjä roolileikissä noudatetaan).