Ohjeita ja vinkkejä

Ohjeita ja vinkkejä

Eriyttäminen Yrityskylä Yläkoulussa

Yrityskylä Yläkoulun oppimateriaali soveltuu yleisopetukseen. Oppimateriaalissa käytetään selkeää yleiskieltä. Oppimateriaali ottaa erilaiset oppijat huomioon muun muassa monikanavaisten tehtävien kautta. Oppimateriaalin animaatiot ja kuvitus havainnollistavat esiteltyjä sisältöjä. Oppimateriaali on vuorovaikutteinen ja etenee useissa kohdissa oppilaan tahdin mukaan. Esimerkiksi monet lukemista vaativat tehtävät ovat jaettu pienempiin osiin. Eriyttämisen keinoin voidaan tukea oppilaiden oppimista Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden aikana. Myös ylöspäin eriyttäminen on mahdollista lisätehtävien avulla. Tarkempia vinkkejä eriyttämiseen löydät alapuolelta.

Yrityskylä-oppimiskokonaisuus vierailuineen saattaa jännittää osaa oppilaista. Ennakoinnin avulla voit lieventää jännitystä ja hallita oppilaiden odotuksia. Ennakoinnista hyötyvät kaikki oppilaat. Lisätietoa ennakoinnista löydät täältä.

Oppitunnin rakenteeseen, sisältöihin, käsitteisiin ja työskentelytapoihin tutustuminen etukäteen auttaa oppilaita hahmottamaan oppitunnin kulkua.

  • Voit avata oppitunnin rakenteen oppilaille ja visualisoida sen. Kerro, missä järjestyksessä ja miten tehtäviä tehdään. Voit myös kertoa mahdollisuudesta tehdä tehtäviä pareittain tai ryhmissä (esimerkiksi oppitunneilla 1–2) sekä tiimeissä (oppitunnilla 3–5).
  • Oppitunnin käsitteistä voi keskustella oppilaiden kanssa ennen tehtäviin siirtymistä. Käsitteitä voi sitoa oppilaiden kokemusmaailmaan, jolloin ne jäävät mieleen paremmin. Löydät oppimateriaalin sanaston kootusti täältä.

Oppimateriaalissa hyödynnetään sisältöä tukevaa kuvitusta ja videoita. Tarjoa oppilaille vaihtoehtoisia tapoja omaksua esiteltyä sisältöä näiden kautta. Tutkikaa yhdessä oppituntien kuvitusta ja pohtikaa, miten ne kuvaavat esiteltyä tekstisisältöä.

Osa oppilaista voi hyötyä vaihtelevista työskentelytavoista sekä pari- ja ryhmätyöskentelystä. Samalla oppilaat tulevat harjoitelleeksi vuorovaikutustaitoja. Oppitunneilla 1–2 oppilaat voivat tukea toisiaan ja työskennellä halutessaan pareittain tai ryhmissä. Oppitunneilla 3–5 tehtäviä suoritetaan tiimeissä sekä pareittain.

Kertaaminen tukee opeteltavan asian muistamista. Keskustelkaa oppitunnin päätteeksi yhdessä tunnin sisällöistä. Kannusta oppilaita pohtimaan oppimaansa tehtäviin kuuluvan itsearvioinnin avulla.

Yrityskylän oppimateriaali on tehty WCAG 2.1-saavutettavuusstandardin mukaisesti. Oppimateriaalia voi käyttää esimerkiksi ruudunlukuohjelmaa hyödyntäen.

Oppimateriaalissa esitellyt avainsanat ovat tekstissä tummennettuina. Avainsanoja sekä muita uusia käsitteitä voi opetella etukäteen yhdessä oppilaiden kanssa sanaston avulla.

Lisätehtävät ovat soveltavia ja kotitehtävät kertaavia tehtäviä oppituntien sisällöistä. Lisä- ja kotitehtäviä voi hyödyntää osana eriyttämistä esimerkiksi kannustamalla oppilaita valitsemaan heidän osaamistaan ja mielenkiinnon kohteitaan tukevia tehtäviä. Lisätehtäviä voi käyttää myös ylöspäin eriyttämiseen.

Yrityskylä Yläkoulu on tarinallinen oppimiskokonaisuus. Tarinallisuus motivoi ja sitouttaa oppilaita. Voit hyödyntää tarinallisuutta ja vahvistaa oppilaiden roolikokemuksen kehittymistä korostamalla oppituntien teemoja. Esimerkiksi ensimmäiset kaksi oppituntia oppilaat toimivat työnhakijoina, kun taas kolmas oppitunti toimii perehdytyksenä yritykseen. Neljännellä ja viidennellä oppitunnilla oppilaat syventyvät yritystoimintaan ja valmistautuvat johtamaan yritystään pelitilanteessa. Vahva, omakohtainen roolikokemus tukee oppimista ja vaikuttaa positiivisesti oppimistuloksiin.

Keskustelu työelämästä voi herättää oppilaissa monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Oppilaiden työelämäodotukset voivat erota toisistaan merkittävästi. Yhdelle voi olla hyvin selvää, mitä tulevaisuudeltaan odottaa, kun taas toinen kokee tarvitsevansa enemmän aikaa pohtia ja tutustua erilaisiin koulutus- ja uravaihtoehtoihin. Luo oppitunneille turvallinen tila ja kannusta oppilaita esittämään omia mielipiteitään. Tehtäviin ei aina ole oikeita eikä vääriä vastauksia, vaan kyse on mielipiteistä, arvoista ja tavoitteista. Oppilaille on hyvä havainnollistaa, että työelämästä löytyy sijaa jokaiselle, eivätkä esimerkiksi erilaiset tuen tarpeet ole este työelämässä menestymiselle.