Oppituntisuunnitelmat: 9. oppitunti Rahat riittämään!

Tarkastele oppituntien sisältöjä ja tavoitteita.

9. oppitunti: Rahat riittämään!

Lämmittely

Voit valita kahdesta toteutustavasta luokallesi sopivamman. Vaihtoehdossa 1 tarvitset tulostettavia kortteja.

Vaihtoehto 1: Toimintaa!

Tässä harjoituksessa oppilaat valmistautuvat oppitunnin aiheeseen. Tehtävän tarkoituksena on herätellä oppilaita pohtimaan omaa rahankäyttöään ja tuoda ilmi myös muiden saman ikäisten kulutustottumuksia. Harjoituksen toteutustavan ansiosta päästään tarkastelemaan esimerkiksi, kuinka yleistä on saada viikkorahaa, ilman, että yksittäisten oppilaiden vastaukset nousevat esille. Ennen harjoituksen aloittamista tulosta harjoituksen kortit ja levitä ne luokkaan esimerkiksi pulpeteille.

Jaa oppilaille 5–10 esinettä, esimerkiksi värikynää, kirjaa tai helmeä. Esineiden on hyvä olla sellaisia, ettei niistä tunnista yksittäisen oppilaan vastausta.

Pyydä oppilaita kiertämään luokassa ja lukemaan lapuista erilaisia tapoja saada rahaa ja erilaisia tapoja kuluttaa rahaa. Pyydä oppilaita jättämään yksi esine sellaisen lapun luokse, joka on totta hänen elämässään: hän saa rahaa lapussa kuvatulla tavalla tai hän kuluttaa rahaa lapussa kuvatulla tavalla.

Oppilas voi ottaa lisää esineitä, jos alussa jaetut eivät riitä harjoituksen tekemiseen. Ylimääräiset esineet voi palauttaa paikoilleen.

Kun kaikki ovat jättäneet esineensä lapuille tai palauttaneet ylimääräiset esineet, tarkastelkaa yhdessä tuloksia. Voitte esimerkiksi katsoa

  • mikä on luokan yleisin tapa saada rahaa
  • mikä on luokan harvinaisin tapa saada rahaa
  • jäikö tyhjäksi yhtään tapaa saada rahaa
  • mitkä ovat kolme yleisintä rahankäytön kohdetta
  • jäivätkö jotkin kulutuskohteet tyhjiksi

Huom. Älä pyydä oppilaita kertomaan, mihin he ovat jättäneet esineitä. Perheen rahatilanne voi olla oppilaalle sensitiivinen asia, ja on tärkeää, että ilmiötä tarkastellaan vain yleisellä tasolla eikä yksittäisen oppilaan näkökulmasta. Jos luokalla on vähän oppilaita, on viisasta harkita harjoituksen tekemistä toisella tavalla.

Vaihtoehto 2: Tutkitaan!

Pyydä oppilaita pareittain tutkimaan oppitunnin teemakuvaa sivulla 38. Pyydä oppilaita miettimään, mitä kuvassa tapahtuu. Pyydä muutamia pareja kertomaan mielipiteensä.

Pyydä pareja miettimään, millaisia tapoja saada rahaa he tunnistavat kuvasta, ja mitä niistä he ovat itse hyödyntäneet.

Pyydä pareja miettimään, millaisiin asioihin kuudesluokkalaiset käyttävät rahaa.