Oppituntisuunnitelmat: 5. oppitunti Sinun työyhteisösi

Tarkastele oppituntien sisältöjä ja tavoitteita.

5. oppitunti: Sinun työyhteisösi

Lisätehtävät

Jos teillä on aikaa, voitte tehdä lisätehtävät +1 ja +2 ennen tehtävää 3 tai palata tarkastelemaan yritystiimin sääntöjä uudestaan, kun olette tehneet lisätehtävät.

Molemmat lisätehtävät voi toteuttaa itsenäisesti tai ryhmätehtävinä. Löydät ohjeet tehtävien toiminnalliseen toteutukseen alta. Toiminnalliset lisätehtävät sopivat esimerkiksi äidinkielentunnille.

Toiminnallinen vaihtoehto lisätehtävälle +1

Harjoituksen tavoitteena on herätellä oppilaita pohtimaan hyvinvoivan työyhteisön ominaisuuksia sekä harjoitella toisen asemaan asettumista. Oppilaat harjoittelevat heittäytymistä, rohkeutta ja ryhmätyötaitoja.

Kuvittelua

Pyydä yritystiimejä istumaan ryhmittäin. Pyydä oppilaita sulkemaan silmät. Harjoituksen aikana ei ole tarkoitus puhua. Pyydä oppilaita kuvittelemaan mielessään, miltä näyttää sellaisella työpaikalla, jossa…

  • kaikkia kohdellaan reilusti
  • kaikki saavat olla sellaisia kuin ovat
  • kaikki työntekijät noudattavat yhteisiä sääntöjä
  • ketään ei jätetä ulkopuolelle
  • kaikki kantavat vastuun omista tehtävistään

Luettele hitaasti alla olevat kysymykset. Anna oppilaille aikaa kuvitella.

  • Millaisia ääniä työpaikalla kuuluu?
  • Miten työntekijät istuvat?
  • Millainen ilme työntekijöillä on?
  • Miten työntekijät puhuvat toisilleen?
  • Miltä työpaikalla tuntuu olla?

Pyydä oppilaita avaamaan silmät ja kertomaan omalle yritystiimille, millaisia mielikuvia heille tuli.

Toimintaa

Kun oppilaat ovat keskustelleet anna tiimeille tehtäväksi suunnitella tilannekuva tällaisen työyhteisön taukohuoneesta eräänä iltapäivänä. Tilannekuvassa oppilaat asettuvat pysähtyneisiin asentoihin kuvatakseen jotain konkreettista hetkeä. Tilannekuva on ikään kuin valokuva.

Esiintymistä

Esittäkää tilannekuvat joko vain opelle tai koko luokalle.

Laske viidestä nollaan, jonka aikana tiimi asettuu sovittuun tilannekuvaan. Kuvaa katsellaan open laskiessa yhdestä viiteen, jonka jälkeen kuvalle annetaan raikuvat aplodit.

Halutessanne tiimit voivat kertoa, mitä tilannekuvassa tapahtuu.

Toiminnallinen vaihtoehto lisätehtävälle +2

Harjoituksen tavoitteena on harjoitella toiset huomioivaa käytöstä sekä toisen asemaan asettumista. Oppilaat harjoittelevat heittäytymistä, rohkeutta ja ryhmätyötaitoja.

Jaa oppilaat kolmen hengen ryhmiin. Ryhmät voivat käsitellä kaikkia kolmea tilannetta tai voit antaa kullekin ryhmälle yhden kolmesta tilanteesta.

Pyydä oppilaita lukemaan kuvaus tilanteesta ja keskustelemalla vastaamaan tekstin alla oleviin kysymyksiin.

Anna ryhmälle tehtävä riippuen käsiteltävästä tilanteesta

  • Tilanne 1: Valmistelkaa lyhyt esitys, jossa kuvaatte Pajun saapumisen toimistolle eri tavalla kuin tekstissä.
  • Tilanne 2: Valmistelkaa lyhyt esitys, jossa kuvaatte, miten Venni ja Paju toimivat Jamalin kanssa.
  • Tilanne 3: Valmistelkaa lyhyt esitys, jossa kuvaatte, miten Venni tai muut toimivat eri tavalla kuin tekstissä.

Esittäkää esitykset opelle tai koko luokalle. Voitte myös kuvata esitykset puhelimilla tai tableteilla.